Maurice Merleau-Ponty
Maurice-Merleau-Ponty
(1908-1961)
Fransız felsefeci ve
fenomenolog. 14 Mart 1908’de Rochefort-sur-Mer’de doğdu. École Normale
Supérieure’de, Sartre ve Beauvoir ile aynı dönemde felsefe eğitimi aldı. Bir süre
liselerde öğretmenlik yaptıktan sonra II.
Dünya Savaşı’nda ön saflarda
subay olarak görev yaptı, 1940’ta
yaralanarak Paris’e döndü. 1945’te Sorbonne’da doktora derecesini aldı ve felsefe doçenti
olarak Lyon Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ne atandı. 1948’de psikoloji
kürsüsüne profesör oldu. 1949’da Paris Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Eğitim Psikolojisi
doçenti, 1950’de profesör oldu. 1952’de Collège de France’ta felsefe kürsüsüne
atandı. 1945-52 yılları arasında dönemin ünlü
dergisi Les Temps Modernes’de yayın yönetmenliği yaptı.
Alexander Kojève’in Hegel ve Edmund
Husserl’in fenomenoloji üzerine yaptığı derslere katıldı. Özellikle
felsefesinin oluşumunda Husserl’in
etkisi derindir. Gelecekte onu daha ileri bir noktaya taşıyarak bu etkiyi
belirginleştirecektir. 1934’te
“Algının Doğası” başlıklı çalışmasıyla fenomenoloji ve
Gestalt psikolojisine yöneldi. İleriki yıllarda çocuk
psikolojisi ve pedagoji üzerine de çalışacaktır. 1942’de La
structure du comportement (Davranışın Yapısı), 1945’te ünlü yapıtı La
Phénoménologie de la Perception (Algının Fenomenolojisi)
başlıklı yapıtlarını yayımladı. Toplumsal ve
siyasal sorunları Marksist bir
çerçevede işleyen Humanisme
et terreur (Hümanizm ve Şiddet) başlıklı denemesini ise
1947’de kaleme aldı. 3 Mart 1961’de
bir kalp krizi sonucu yaşamını yitirdi. Diğer eserlerinden bazıları: Les Aventures
de la dialectique (Diyalektiğin Serüvenleri,
1955); Sens et non-sens (Anlam ve Anlamsızlık); Signes
(Göstergeler, 1960); L’Œil et l’Esprit (Göz ve Tin 1961); La Prose du
monde (Dünyanın Nesri, 1969)
Ölümünden sonra yayımlanan eserlerinde
yakın dostu ve öğrencilerinden
Claude Lefort’un büyük bir katkısı vardır.
Merleau-Ponty varoluşçu felsefesini
fenomenolojik bir yönde geliştirir. Sanat
üzerine düşünceleri son derece
özgün yorumlar içerir. Olgunluk döneminde modern felsefenin yaslandığı özne-nesne, biçim
ve öz, varlık ile hiçlik
kavramlarını sorgular.
Merleau-Ponty’de özellikle beden kavramı, sadece biyolojik bir konu olmaktan çıkarılıp felsefi tartışmanın merkezine yerleştirilir. Bedenler
hem özne hem de nesnedirler. Karşılaştığımız bedenler çok
yönlü bir fenomenolojiye vurgu yaparak okuyup anlamlandırılması gereken bir kitap
gibidirler.