Özdek nedir? Evreni oluşturan en temel ögeler hangileridir? Nesneler için zaman içinde varolmak, değişmek, varlığa gelmek, yok olmak ne demektir? Nesnenin varlığı onun kimi nitelikler taşıyor olmasına bağlı mıdır? Nedir kimi nitelikleri taşımak? Nitelik nedir, nasıl varolur? Kimi nesnelerin aynı türden olmaları ne anlama gelir? Evren şimdi olduğundan farklı olmuş olsaydı, şimdi varolan belirli bir nesne başka bir türe bağlı olabilir miydi? Özdeğin varlığına ilişkin en temel koşulları tartışan bu felsefe araştırması konuya ilişkin başlıca klasik ve güncel düşünceleri de ele alıyor:
“Sürekli değişen bir evrende yaşıyoruz. Çevremizdeki varlıklarla birlikte, biz de bu süregiden akışın içindeyiz. Şimdi yüzeyi düz ve parlak olan bir nesne, daha sonra kırışıyor, sertliği yumuşaklığa dönüşüyor, rengini değiştiriyor. Öte yandan küçük kimi nesneler de büyüyor. Kırışıklıklar geriliyor, zayıflık yerini sağlamlığa, ağırlık ve cüsseliliğe bırakıyor. Hemen her şey deviniyor. Kendi büyüklüğündeki başka varlıklara göre devinmeyenler bile, içinde bulundukları yapı dizgesiyle birlikte yer değiştiriyorlar. Pek çok nesne, ardında başka nesneler bırakarak yok olurken, pek çok yeni nesne de varlık ortamına katılıyor. Bütün bunlar biz gözlemlesek de gözlemlemesek de bilsek de bilmesek de durmak bilmeden oluşumunu sürdürüyor. Gerçekten de aynı ‘akarsuya’ iki kez girebilmek söz konusu değil.”
- Yazar: Arda Denkel
- Kitabın Başlığı: Nesne ve Doğası
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 414; Felsefe Dizisi - 115
- Basım Bilgileri: 4. Basım: Ocak 2024 (1. Basım: Metis Yayınları, 1986)
- Sayfa Sayısı: 215
- ISBN: 978-625-8123-74-6
- Boyutları: 13,5 x 21
Önsöz
I. Özdeşlik
1. Fiziksel Varlığın Temel Ögeleri
2. Bireyleşim
3. Özdeşlik Önermeleri
4. Zaman İçinde Özdeşlik
5. Uzay-Zaman İçinde Süreklilik
6. Dağılma
7. Form-Örneği
8. Canlı Varlıklar
II. Öz
9. Değişim
10. Özcülüğe Karşı
11. Tür Kavramı
12. Olanaklı Evrenler
13. Kripke’nin Özcülüğü
III. Özellik
14. Tümeller Sorunu ve Platon
15. Yumuşatılmış Gerçekçilik
16. Adcılık
17. Gerçek Benzerlikler Savı
18. Nesne, Nitelik ve Konum
Kaynakça
Bu Kitapta Kullanılan Kimi Teknik Terimlerin İngilizce
Karşılıkları
Kavramlar Dizini
Adlar Dizini
Önsöz
Sürekli değişen bir evrende yaşıyoruz. Çevremizdeki varlıklarla
birlikte, biz de bu süregiden akışın içindeyiz. Şimdi yüzeyi düz ve parlak olan
bir nesne, daha sonra kırışıyor, sertliği yumuşaklığa
dönüşüyor, rengini değiştiriyor. Öte yandan küçük kimi nesneler de büyüyor. Kırışıklıklar
geriliyor, zayıflık yerini sağlamlığa, ağırlık ve cüsseliliğe bırakıyor. Hemen
her şey deviniyor. Kendi büyüklüğündeki başka varlıklara göre devinmeyenler
bile, içinde bulundukları yapı dizgesiyle birlikte yer değiştiriyorlar. Pek çok
nesne, ardında başka nesneler bırakarak yok
olurken, pek çok yeni nesne de varlık ortamına katılıyor. Bütün bunlar
biz gözlemlesek de gözlemlemesek de bilsek de bilmesek de durmak bilmeden oluşumunu
sürdürüyor. Gerçekten de aynı “akarsuya” iki kez girebilmek söz konusu değil.
Nedir böyle bir ortamda var olmak? Nedir bu değişim içinde yer alan kalıcı
bir nesne olmak? Nedir bu özdek dediğimiz parça parça
varlık, nesnelerin tümünün birarada oluşturduğu; nesnenin fiziksellik dediğimiz
doğası? Bu, felsefi düşüncenin en eski sorusu, yirmi beş yüzyıldır aldığı yol
boyunca pek çok yeni sorular doğurarak, açıklamalar, eleştiri ve tartışmalarla
zenginleşerek bugünkü daha derin anlayış düzeyimize erişmiş. Oysa soru son yanıtını
bulmamış. Bir felsefe sorusu olmasının gereği, belki de önü hiçbir zaman kesin
bir son yanıtla kesilmeyecek. Yanıtlar, yeni açıklamalar ve yeni bakış açıları
insanın bu soruyu anlayışını daha da derinleştirecek, ancak hiçbiri bu gidişi
sonuçlandıramayacak.
İlk felsefe ya da metafizik, varlığın kendisi, temel doğası üzerine
sorulan bu soruyla belirlenir. Nesnenin varlığının hangi koşullara bağlı olduğunu
sormak, onun hangi koşullarda yok olacağı, hangi koşulların onu yok olmaya
yaklaştırdığı, geride bıraktıkları ile ilişkisinin ne olduğu gibi soruları çağırır.
Ayrıca nesnenin hangi ilkelerden oluştuğu ve bu ilkelerin ne ölçüde
kavranabildiği sorularını da gündeme getirir. Böyle sorularla belirlenen
metafizik, Aristoteles’in “ilk felsefe”
diye nitelediği ve daha az yıpranmış bir terimle “varlıkbilim” dediğimiz
felsefe dalıdır. Metafizik kavramının yıpranması, büyük ölçüde, Alman İdealizmi
ve ona gösterilen tepki nedeniyledir. Alman İdealizmi, görünüşlerin ötesindeki
aşkın bir evreni, bilgiyle kavramaya çabaladığımız görünüş evreninin temeline
oturtmuş, gerçekliğin görünen değil, bu aşkın ortam olduğu romantik inancıyla,
ona ilişkin kurgularını sistemleştirmiştir. İşte Kant’tan sonraki dönemlerden
başlayarak “metafizik”ten bu sistemli kurgu etkinliği anlaşılır olmuştur. Yüzyılımız
başında Alman İdealizmine tepki olarak çıkan İngiliz Gerçekçiliği ve 1920’lerin
Viyanası’nda filizlenen aşırı deneyimci Yeni Pozitivizm, “metafizik” kavramını
düşünce tarihinde başka bir dönemde benzeri görülmeyen ölçüde aşağılamış,
gözden düşürmüştür. Oysa, belki kurgu sistemciliğine karşı haklı olan bu tepki
varlıkbilim, ya da özgün olarak Aristoteles’in yaptığı
anlamdaki metafiziğe karşı haklı olmamıştır. Çünkü bu anlamdaki metafizik aşkın,
bilinemez bir alana yönelik değildir ve tıpkı bilim gibi olgunun, gerçekliğin
kendisine ilişkindir. Bilimden ayrılığı, sorunlarını felsefe sorunları olarak
seçmesi ve en temel kavramları ele alarak bunlara açıklamalar getirmeye çalışmasındadır.
Bundan dolayı bu anlamdaki metafiziğe karşı yapılacak her türlü yetkisizlik,
anlamsızlık ya da yoldan çıkmışlık suçlaması, hemen bütünüyle doğa bilimine karşı
da yapılmış sayılabilecektir. Böyle bir çerçevede düşünülen metafiziğin içerdiği
kurgu, bugünün kuramsal fiziğinin ürettiğinden çok daha sınırlı ve ılımlıdır.
Varlıkbilim anlamındaki metafiziğe 1950’li yıllardan bu yana
giderek artan ilgi, bu alanı günümüzde canlı bir felsefe etkinliğinin yeşerdiği
ve önemli özgün görüşlerin ortaya atıldığı bir düşünsel ortam yapmıştır. Bu
kitaptaki amacımız, bu alanın konumuzla ilgili bölümünü ele alarak nesnenin doğasına
ilişkin bir açıklama sağlamak.
Bu kitaba içerik olan düşünceler, 1977 yılından bu yana, Michael Burke ile önce Boğaziçi
Üniversitesi’nde karşı karşıya sonra da kendisi ABD’ye dönünce yazışmayla
sürdürdüğüm tartışmalara çok şey borçlu. 1981 yılından bu yana Boğaziçi
Üniversitesi’nde varlıkbilim konusunda hemen her yıl verme olanağını bulduğum
dersler, alan üzerindeki düşüncelerimin olgunlaşmasına yardımcı oldu. 1985’in
başında gittiğim ABD Wisconsin Üniversitesi’nde de aynı konuda bir dönem ders
verdim. Oradaki felsefecilerle varlıkbilim sorunlarını tartışma olanağını
buldum. Bu kitabın 8. bölümünü Wisconsin’de bir kolokyumda okuyarak yararlı eleştiriler
aldım. 17. bölümü, o üniversitenin öğretim üyelerinden Elliott Sober ile ayrıntılı
bir biçimde inceledik. 7. ve 13. bölümlerde kullandığım form-örneği kavramına ilişkin
uslamlamaları içeren “Form and Origin” başlıklı bir makalem Canadian Journal
of Philosophy’nin 1985 Aralık (Cilt 15, no. 4) sayısında yayımlandı. 2.’den
7.’ye kadarki bölümleri özetleyen “Nesneler ve Özdeşlik” adlı bir yazım Dün
ve Bugün Felsefe dizisinin birinci kitabında yer aldı. ABD’den dönüşümde
notlar biçiminde büyük ölçüde yazıya dökülmüş olan bu kitabı, Temmuz, Ağustos
ve Eylül ayları içinde okumakta olduğunuz metin biçiminde yeniden yazdım. Metni
daktiloya çeken Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü sekreteri Şükran Narin’e,
kitabı aralarında bölüm bölüm paylaşıp okuyarak yararlı önerilerde bulunan
Murat Aydede, Mine Doğantan Keskin, Ferda Keskin, Aliş Sağıroğlu ve son olarak
da destekleriyle bana esin kaynağı olan Ayşegül ve Esi’ye teşekkür ediyorum.
A.
D.
Erenköy, 1985
Arda Denkel
Arda Denkel 1949’da Ankara’da doğdu. Saint Benoît Lisesi’nden
sonra ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde okudu. 1972 yılında Şehir Planlama lisans
derecesini aldı. Aynı yıl Oxford Üniversitesi’nde felsefe öğrenimine başladı.
1977’de bu üniversiteden felsefe dalında doktora derecesini kazandıktan sonra,
Boğaziçi Üniversitesi’nde göreve başladı. 1988’de profesör unvanını alan Denkel
yaşamının sonuna kadar aynı kurumda görevini sürdürdü. 1985 ve 1989 yıllarında
ABD Wisconsin Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde konuk öğretim üyesi, 1994’te
Uludağ Üniversitesi’nde ve 1995-97 yılları arasında da Koç Üniversitesi’nde ek
görevli olarak dersler vermiştir. 1995’ten ölümüne kadar Türkiye Bilimler
Akademisi, Institut International de Philosophie’nin Avrupa Analitik Felsefe
Kurumu üyeliklerinde ve yönetiminde bulundu. 1997’ye değin 45’in üzerinde
Türkçe yazı, 18’i uluslararası dergilerde olmak üzere 26 İngilizce makale
yayımlamıştır; bir yazısı Almancaya, ikisi de Yunancaya çevrilerek bu ülkelerde
yayımlanmıştır. Ayrıca Objects and Property başlıklı kitabı Cambridge
University Press’ten 1996’da çıkmıştır. The Natural Background of Meaning
başlıklı kitabıysa Kluwer Academic Press tarafından yayımlanmıştır.