Resim, Söz ve Yazı: İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları
- 215,00 TL
-
150,50 TL
- Stok Durumu: Stokta var
- 24 Saatte Kargoda
Modern düşünsel ya da sanatsal yaklaşımlarda, temel duyum ve ifade biçimleri ayrışırlar. Geleneksel sanat işlerine ait bütünlüklü imgeler, resim, söz ve yazı şeklinde alt parçalarına ayrılırlar. Sanatçı kavramı, renklere, seslere ya da harflere ustaca şekiller verebilen zanaatkârla, uzmanla eşanlamlı olmaya başlar.
İmgelerin, bilgiyle, düşünceyle, toplum vicdanıyla ya da siyasal eylemlerle olan bağları zayıflar. Modern sanat işleri, bu şekilde yaşamdan uzaklaşırken, diğer yandan da, avangart ya da pop-sanatın örneklediği gibi, tekrar hayata ve halka karışmaya yönelik bir gelgit içerisinde şekillenirler.
Özgür Taburoğlu'nun bu yeni çalışmasını değerli kılan da, düşünsel, etik ve siyasal sonuçları olabilen bu olguyu özgün şekillerde yüzeye çıkarmasından ileri gelir. Bu nedenle elinizdeki metin, sadece bir sanat kuramı gibi değil, felsefî bir çalışma olarak da okunabilir.
Özgür Taburoğlu, modern sanatsal ya da düşünsel yapıtlardaki, hem ayrışmaya hem de bütünleşmeye dönük bu kurucu gerilimi anlamaya çalışıyor.
Bu amaçla, temel yaklaşımına destekler bulabileceği metinleri okumaya girişiyor; Platon, Aristoteles, Walter Benjamin, Henri Bergson, Paul Cézanne, Jacques Derrida, Jacques Rancière, Jean Piaget, Ulus Baker, Latife Tekin, İsmail Tunalı, Carl Gustav Jung, Georg Lukacs, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ünal Nalbantoğlu, Sabri Ülgener, Marshall McLuhan gibi çok farklı yazar, sanatçı ve düşünürleri yan yana okuyarak, belirli bir imge kavrayışının izlerini bulmaya çalışıyor. Bu kadar farklı şahsiyeti bir arada tutansa, tümünün imgeyi, resim, söz ve yazının uyumlu bir birleşmesi ve ayrışması gibi anlamalarıdır.
- Yazar: Özgür Taburoğlu
- Kitabın Başlığı: Resim, Söz ve Yazı: İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Mr. Z & Z
- Tasarım Uygulama: Aziz Tuna
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 96; Sanat Dizisi - 2
- Basım Bilgileri: 3. Basım: Ekim 2023 [1. Basım: Ekim 2013]
- Sayfa Sayısı: 343
- ISBN: 978-605-5063-02-3
- Kapak Resmi: El-Tarabulusî'nin “Kitâb al-Mahzun lî Erbâb el-Fünûn” kitabından bir çizim. 1470.
- Boyutları: 13,5 x 21
Giriş
Duyumların
Paylaşımı Olarak İmge
Resim
I. İkon, Hafız ve Tespih:
İkonkırıcı Yöntemler Üzerine
İkon ve İdol
Hafız
Tespih ve Ezber
II. Geleneksel Resimlerde Çizgi, Renk ve Boşluk
Çizgi ve
Boşluk
Yazının
Dışına Taşan Resim
III. İmge ve İmaj: Fazla Görünür Olmanın Sonuçları
İmajların
Pedagojisi
İmajların
Pornografisi
IV. Yüzeysel Olanın Önemi: Lacan’da İmgesel Düzey
Yanlış
Tanımanın Önemi
Aynada
Yansımayan
İmge ve
Simge
Aynada
Yansıyan
Beden
İmgeleri ve Yalancı Emzikler
V. Arketipler Nasıl
Görünürler?
Bilinçdışının
Resimleri
Toplumsal
Anımsama
Farklı
Anımsama Biçimleri
Söz
I. Retorik: Güzel Konuşmanın
Yararları ve Zararları
Eski Yunan’da
Retorik
Sözlü ve
Yazılı Kültürlerde Retorik
Sözün Eylem
Hali
II. Gerçeklik Arayışı Olarak
Dil Oyunları
Kavramlar
ve Dil Oyunları
Metafor ve
Metonimi
Rüyaların
Dili
Tekerleme
Resimli Dil
Oyunları
III. Akademide Sözlü Bilgi
Arayışları
Dersler ve
Eros
Daímon
Sese Karşı
Kelime
Sözel
Bellek
IV. Çocuklar, Sesler ve
Söylentiler
Dert ve
Deva Olarak Yazı
Çocuk
Dünyayı Nasıl Algılar?
Yazı
I. Yazıbilim:
Metafiziklerden Uzak Durmanın Yolları
Doğru Yazı
Ses-Merkezli
Düşünce
Yazıbilim
II. Tipografi Sonrası Dünyada
Resim, Söz ve Yazı
Duyular
Arasındaki Uyum
Harflerin
Dünyası
Söz Olarak
Yazı
III. Şiir, Nesir ve Hüner:
Eski Şiirde Muhayyilenin Yeri
Muhayyile
ve Düzyazı
Yeni
Biçimsel Kaynaklar
Trajik
Sınır
Düzyazının
Faydaları
Edim
I. “Trajik İmge”nin Ortaya Çıkışı ve Kayboluşu
İmgesiz ve
Kavramsız Müzik
Canlı Duvar
Olarak Koro
Koşuktan Düzyazıya
Aşağıdakiler
Nasıl Konuşurlar?
Tragedya
Sonrası Deneyler
II. Modern Mitolojinin
Parçaları: “Diyalektik İmgeler”
Görülen ve
Okunan İmgeler
Metanın
Soruşturması
Kapitalizmin
‘Yeni Doğa’sı
III. İmgelem: Algı ve Tasarım
Olarak İmge
Eylem Olarak İmge
Sunum ve
Temsil
İmgelerin
Analitiği
IV. Edimsel Sanat
Edim ve Gösteri
Duyumların Paylaşımı
Sonsöz
Başkasının İmgeleri
Kaynakça
Dizin
Özgür Taburoğlu
1973 doğumlu. Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünü bitirdi. Hacettepe Üniversitesi’nde sosyoloji doktorasını tamamladı. Ankara’da mühendis olarak çalışıyor. Yayımlanan çalışmaları:
— Dünyevi ve Kutsal: Modernlerin Maneviyat Arayışları (Metis, 2008)
— Kent Efsaneleri: Zamanımızın Batıl İnançları ve Takıntıları (Doğu Batı, 2011)
— Resim, Söz ve Yazı: İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları (Doğu Batı, 2013)
— Boşluk, Aşırılık ve Keyfilik (Doğu Batı, 2016)
— Nazar: Başkası Nasıl Görür? (Doğu Batı, 2017)
— Tanpınar Sözlüğü: Şahsi Bir Masalın Simgeleri (Doğu Batı, 2019)
— Vicdan: Başkası Olarak Kendisi (Doğu Batı, 2019)
— Alışveriş Merkezinde Yaşayan Adam (Deli Dolu, 2020, kurmaca)
— Yavaşlık Felsefesi: Khôra, Tao ve Aralıklar (Doğu Batı, 2020)