On altıncı yüzyıldan önce Batı’da insan kavramı, Aristo’nun beden ve ruhu ayrılmaz parçalar olarak gördüğü Galenik tıbbî metinlere dayalı bütünsel beden sağlığı görüşünü içeriyordu. Batının düşünce sistemine dayalı soyağacında modern tıp, önce Vesalius’un anatomide, ardından Descartes’ın zihin-beden ikiliğinde bedeni fiziksel açıdan anlayabilme olasılığını bekledi. Descartes, derin düşüncelere daldığı monologlarında bedeni makina olarak görmese bile, mekanizmalara yöneldiğinde insan bedeni artık makina gibi çalışmaya muktedirdi.
Descartes ve Rembrandt’ın Amsterdam’da kesişen hayatları, felsefe ve sanatın da biraraya gelmesidir. Herkes Rembrandt’ın Hollandalı portre sanatçısı olduğunu, büyük çoğunluk resimlerinde ışığı ve gölgeyi ustaca kullandığını, ama çok az kişi onun tıbbî yönteme dayalı öğreticilik doğasını kavramıştır. Rembrandt’ın ışık ve gölge diyalektiği, zihin-beden ikiliğinde, anlatıma konu olması açısından, Descartes ile ortak olan hikâyesinin yazgısıdır. Onun anatomi dersleri, sadece anlamın güzelliğini vermez, modern tıbbın kökenlerini betimleyerek, Batının bir yöntem olarak çizgisel tarih perspektifinde ilerlemesine de katkıda bulunur.
Bu kitap, hastalıklara ilişkin bulguları, doktorların gösterdiğinden ve neyi gösteriyorsa onu söylemesinden çok, bu işe sanatçıların öncülük ettiğini iddia eder. Ne var ki çoğu kez, insani bilgiye dayalı düşünce, kendi zamanımızın diğer zamanlardan daha çok “bilgi”yi içerdiğini söyleyen bir hatadan ibarettir. Bu, bilimde belki doğru olabilir, ama sanatta asla! O halde sanat, önceden olacakları her zaman sezinler, bilim ise sanatın sezdiğini zamanla kuramsallaştırır.
- Sanat
- 437 Sayfa
- Ebat: 14 x 21
- Ekim 2015
- ISBN: 978-605-5063-62-7
İÇİNDEKİLER
Teşekkür
Giriş
Birinci Bölüm
Modernite, Klinik Tıp ya da Protoklinikler
1. Modernite ve Klinik Tıp
Modern Tıbbın Kökenleri
Klinik Uygulamalarda Ağrı, Ağrı Eşiği ve Ağrının Betimlenmesi
Ağrı ve Anestezi
Batı Düşüncesinde Ağrının Hikâyesi
Hastalıkları Betimleyen İki Deha: Francisco de Goya ve Oscar Wilde
2. Modern Tıp ve Anatomi Dersine İlişkin Bir Köken Arayışı
Andreas Vesalius
Galen Öğretilerine Bir Karşı Çıkış
De Humani Corporis Fabrica
Diğer Klinik Keşifler
Hac Yolculuğu ve Vesalius’un Ölümü
Descartes ve Rembrandt: Zihin-Beden İkiliği
Modernlik, Modernite ve Benlik Tasarımı
Rembrandt’ın Ölümlü ve Modern İnsanı
Anatomi Sanatı ve İnsan
İkinci Bölüm
Rembrandt ve Anatomi Dersleri
1. Grup Portrelerinde Rembrandt’ın Anatomi Dersleri
Tıpta Meslekten Olmayanlar (Para-Profesyoneller)
Barok Sanatı’nda Hastalıkların Betimlenmesi
Dr. Tulp’un Anatomi Dersi
Tulp İkonografisi
Işık ve Gölge
Kadavra İmgesi: Grotesk mi? Gerçek mi?
Dr. Deijman’ın Anatomi Dersi
Tıbbî Ritüeller ve Anatomi Tiyatroları
2. Bireysel Portrelerinde Rembrandt’ın Anatomi Dersleri
Depresyon, Fiziksel Rahatsızlık ve Rembrandt’ın Yüzleri
Espinel’in Perspektifinden Rembrandt’ın Yüzleri
Rembrandt’ın Kadın İmgesi: Duyarlı Bir Bakış
Rembrandt’ın Kadın Modellerinin Profili
Üçüncü Bölüm
Tıp Endüstrisi ve Tıbbın İşletme Marjı Söylemi
1. Tıp Endüstrisi ve Tıbbın İşletme Marjı
Tıp Mesleği: Doktorlar İnsanları Başarılı Olduklarına Nasıl İnandırırlar?
Tıp Mesleğinin Sosyo-Ekonomisi
Meslekler Sosyolojisi’nde Tıp Mesleği
2. Tıp Mesleğinin Yeni Vizyonu
Gerçeklik’in Kayboluşu: Sanal Bakış
Sonuç Yerine
Kaynakça
Dizin
Serhat Soyşekerci
28 Mart 1974 İstanbul doğumludur. 1998’de Dumlupınar Üniversitesi Bilecik İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü’nde lisans eğitimini, 2001’ de Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Anabilim Dalı’nda yüksek lisans eğitimini tamamlamıştır. 2004 yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde Araştırma Görevlisi olarak göreve başlamış, 2007’de Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Anabilim Dalı’nda doktora derecesini almıştır. 2008 yılından bu yana Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga Meslek Yüksekokulu’nda öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir. Yönetim, Örgüt Sosyolojisi ve Sağlık Yönetimi gibi alanlarda çalışmalar yapmaktadır.