Şerif Mardin… Sosyolog, tarihçi, entelektüel…Bağımsız ve aykırı bir kişilik…Herhangi bir grup ve çevreyle kolayca örtüşmeyen söylemlerin sahibi. Yıllar içinde, çevresindeki hiçbir yörüngenin cazibesine kapılmadığından kendine ait bir dil ve okunmaya değer derinlikli bir dünya inşa ediyor.
Şerif Mardin’in çalışmalarına baktığımızda öncelikle teorik bir çerçevenin nasıl kurulacağını ve sonra toplumla ilgili metodolojik bir birikim halinde genişleyen soruların nasıl sorulacağını tespit ediyoruz. Mardin’in sistemli eleştirileri sıkı bir metodoloji üzerinden gitmektedir. Hem eleştirel olabilmek, hem bir metodolojiye sâdık kalmak ve buradan da özgün bir “söylem” üretebilmek kuşkusuz sosyal bilimler için ideal çerçeve sayılmalıdır. Şerif Mardin’in değişik dönemlerde yazdığı kitapların, bir araya getirildiğinde bir bütünlük arz etmesi bu sebepledir. Onun metodolojisinde Merkez-Çevre ilişkileri, İdeolojiler, Din Sosyolojisi, Yeni Osmanlılar ve Jön Türkler, Türk Modernleşmesi, Kültür ve Kimlik sorunları, Türk Edebiyatı vb. konular köşe başlarını tutmaktadır. Mardin, kendi epistemolojik öncüllerini kullanarak tüm bu başlıkları tutarlı bir argümanlar zinciri haline getirebilmiştir.
“Harita” metaforu Mardin’in önemli metaforlarından biridir ve Türkiye’de kişilerin dünyayı kendi kalıplarına göre nasıl algıladıklarını göstermesi bakımından son derece faydalıdır. Mardin, içinde bulunduğumuz zihniyet dünyalarının “haritası”nı çıkarır. Keskin hatlarla çizili olmayan bir “toplum haritası”dır bu. Kendine özgü bir “bilişsel stil”dir. Burada gerçekler, oldukları gibi görünmezler, çünkü toplum kendi iç dünyasında görünenlerden oldukça farklı bir tablo çizer. İdeolojinin klasik tanımına göndermede bulunacak olursak, toplumsal gerçeklikler görünenleri gizler ama etkisi çok daha derinlere uzanır. İdeolojik ve kültürel farklılıklar da bu harita üzerinde işaretlenmiştir. Tepkiler, isyanlar, içe kapanmalar ve köklü bir kopuşu tecrübe eden kişi ve grupların boşlukları tamamen bu harita üzerinde yer alır. Bu bağlamda Mardin, “boşluk” düşüncesine verdiği önemle, mevcut sosyal bilimci tipinden ayrılır. Şerif Mardin’in zengin bir işçilik ve ustalıkla ördüğü yapıtları her bakımdan okunmaya ve yorumlanmaya değerdir.
- Editör: Taşkın Takış
- Kitabın Başlığı: Şerif Mardin Okumaları
- Yayına Hazırlayan: Sümeyye Hoşgör
- Kapak Tasarımı: Aziz Tuna
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 38; Sosyoloji Dizisi - 12
- Basım Bilgileri: 2. Basım / Ekim 2013 [1. Basım / Temmuz 2008]
- Sayfa Sayısı: 315
- ISBN: 978-975-8717-41-5
- Boyutları: 15,5 x 23,5
İÇİNDEKİLER
SUNUŞ
Türkiye’de Şerif Mardin Olayı
Taşkın Takış
ŞERİF MARDİN OKUMALARI
Şerif Mardin, Türk Sosyolojisi ve Sosyolojik Teori
Necmettin Doğan
Şerif Mardin ve İdris Küçükömer’de “Sivil Toplum” Kavramı
Funda Gençoğlu Onbaşı
Sosyal Bilimlerin “Öteki” Kutbu: Şerif Mardin ve Entelektüel Bir Harita
Taşkın Takış
Şerif Mardin Okumaları Konusunda Bazı Sorular ya da Bazı Sorunlar
Kurtuluş Kayalı
Şerif Mardin, Din ve Türkiye’de ‘Galile’ Olmak
Tayfun Atay
Mahalleyi Baskısıyla Hatırlamak
Necdet Subaşı
Ahlâki Bir Tutum Olarak Siyaset, Entelektüeller ve Şerif Mardin
Sefa Kaplan
Şerif Mardin Sosyolojisinden Post-Oryantal Düşünceye: Bir Konuşma
Ali Akay
Şerif Mardin ve Bilimsel Düşüncenin Müzikalitesi
Mümtaz’er Tüköne
Şerif Mardin’de Din Sosyolojisi
Mustafa Günerigök
Entelektüel Tarihçi Şerif Mardin’in Osmanlı Toplumu Çözümlemesi
Adem Çaylak
SÖYLEŞİ
Şerif Mardin ile “Türk Siyaset Düşüncesi” Üzerine
Gökhan Çetinsaya - Coşkun Çakır - Ahmet Okumuş - Alim Arlı
BİBLİYOGRAFYA
Şerif Mardin Bibliyografyası
Alim Arlı