Stoa felsefesinin temel kavram ve öğretilerinin en güzel örneğinin sergilendiği çalışmaların başında Seneca’nın İyilikler Üzerine adlı kitabı gelir. İyiliğin hakiki doğası, yapılan iyiliğe iyilikle mukabele etme ve minnettarlığın meziyetleri bireysel ve toplumsal ahlâka dönük yönleriyle mükemmelen tartışılır burada. Seneca, gerçek mutluluk ile erdem, bilgelik ile özgürlük, sağduyu ile düzen, akılcı olmama ile nankörlük, sahip olma hırsı ile kaybetme korkusu, haz ile ölçülülük, ahlâki doğruluk ile günah, irade ile talih, tutku ile esaret, doğaya uygun yaşama arzusuyla gerçek zenginlik, özü itibarıyla iyi olan ile kaçınılması gerekenler arasındaki ilişki ve çelişkileri irdeler.
Nankörlük konusuna da genişçe bir yer ayrılır. Nankörlük olgusunun ne olduğu, bir kusur olarak ceza gerektirip gerektirmediği, nankör kişinin esasen nasıl biri olduğu, iyiliklerin neden unutulmaya açık olduğu anlatılır ve nankörlüğün bedeli ile insan ilişkilerine verdiği zarar tartışılır; tarihten ve siyasetten örnekler verilir.
Güzel söz söyleme sanatına kazandırdıklarıyla adını unutulmazlar arasına kazıyan Seneca, bu uzun eserinde dikkat çekici, paylaşmaya değer ve ironisini cesurca sergileyen özdeyişlerin (sententia), açık ve berrak tanımların nadide bir demetini hediye eder bizlere.
Seneca’nın yaşamının son dönemlerine ait bu eserin ilk dört kitabı ağırlıklı olarak öğretici ve bütünsel bir özellik gösterirken, son üç kitap tamamlayıcı nitelikte olup daha serbest bir içeriğe sahiptir. Yedi kitaplık “İyilikler Üzerine” (De Beneficiis) Seneca’nın ahlâk felsefesi üstüne yazdığı denemelerden olup, dostu Aebutius Liberalis’e ithaf ettiği bir eserdir. Levent Keskin’in yetkin çevirisiyle ilk defa Latinceden Türkçeye tam metin olarak kazandırılmıştır.
- Yazar: Lucius Annaeus Seneca
- Kitabın Başlığı: İyilikler Üzerine
- Latince Özgün Metin: De Beneficiis
- Çeviren: Levent Keskin [Latince]
- Yayına Hazırlayanlar: Taşkın Takış, Ufuk Coşkun
- Kapak Tasarımı: Mr. Z & Z
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 396; Felsefe Dizisi - 111
- Basım Bilgileri: 1. Basım: Ağustos 2023
- Sayfa Sayısı: 285
- ISBN: 978-625-8123-51-3
- Boyutları: 13,5 x 21
- Kapak Resmi: 17. yüzyıla tarihlenen bir Seneca büstü, Herzog Anton Ulrich Müzesi, Fotoğraf: Dguendel Creative Commons Attribution.
Önsöz
Giriş
De Beneficiis
İyilikler Üzerine
I. Kitap
II. Kitap
III. Kitap
IV. Kitap
V. Kitap
VI. Kitap
VII. Kitap
Lügatçe
Kaynakça
Önsöz
Yedi kitaplık “İyilikler Üzerine” (De Beneficiis)
Seneca’nın dostu Lyonlu Aebutius Liberalis’e ithaf edilmiş bir eser olup,
iyilik ediminin, yapılan iyiliğe karşılık vermenin, minnettarlığın meziyetleri,
şahsi şükran, cömertlik ve sevecenlik duyguları olmanın ötesinde sosyal ahlâka
dönük yönleriyle enine boyuna tartışılır. Gerçek mutluluk ile erdem, bilgelik
ile özgürlük, sağduyu ile düzen, akılcı olmama ile nankörlük, sahip olma hırsı
ile kaybetme korkusu, haz ile ölçülülük, ahlâki doğruluk ile günah, istenç ile
talih, tutku ile esaret, doğaya uygun yaşama ile gerçek zenginlik,
kendiliğinden arzu edilir (özü itibarıyla iyi) olanla kendiliğinden kaçınılması
gerekenler arasındaki ilişki ve çelişkiler irdelenir. Eserde, karşılıklı kimi
sorularla kendi düşüncesini, muhatabına anlaşılır kalıplarla ikna etmeye
yönelten bir yöntem izlenir. Konuyu aydınlatan kısa anlatılar ve örnekler bir
kanıt biçimi olarak sunulur, konuşmada kullanılan güzel deyişlerle (sententia)
süslenir.
Genç Seneca olarak tanınan Lucius Annaeus
Seneca MÖ 4-MS 65 yılları arasında yaşadı. Hatip Seneca ya da bilinen adıyla
Yaşlı Seneca’nın ikinci oğlu olup bugünkü İspanya’nın Córdoba şehrinde doğdu.
Çocukken Roma’ya geldi, hitabet ve felsefe eğitimi gördü. Quaestorluk ve
avukatlık yaptı, daha sonra da senatör oldu. 41’de İmparator Claudius zamanında
Korsika’ya sürüldü. 49’da Roma’ya geri çağrıldı ve praetor oldu.
Claudius’un o zamanki eşi Agrippina’nın oğlu olan Nero’nun özel öğretmenliğini
yaptı. Nero’nun iktidara geçmesiyle 54’te Burrhus ile birlikte konsül oldu.
Nero dönemindeki değerler boşluğundan ve Agrippina’nın ihtiraslarından dolayı,
büyük düş kırıklığı içinde, 62 yılında resmî görevlerinden affını istedi.
Yeğeni Lucanus ile birlikte Piso tertibine karışmakla suçlandı ve 65’te
imparatorun zorlaması sonucu intihar etti. İki kez evlenmiştir.
Düşünce tarihinde önemli bir yeri vardır.
İnsanca davranış, hoşgörülü tutum, bağışlanmaya ve tanrısal bir güce olan inanç
ve yüksek davranış idealleri yazılarında çok belirgindir. Felsefe üzerine
yazdığı eserler üç gruba ayrılır. İlk grubu, ahlâk felsefesi (ethica)
konularında yazdığı ve Dialogi adıyla da bilinen “Denemeler”, ikinci
grubu “Ahlâki Mektuplar” (Epistulae Morales), son grubu da “Doğa
Bilimiyle İlgili Sorunlar” (Naturales Quaestiones) ve elimize ulaşmamış
kimi bilimsel çalışmaları oluşturur. “İyilikler Üzerine” birinci grup
eserlerindendir. Sürgünde yazmış olduğu retorik (sahnelenmemek üzere yazılmış)
Grek tragedyalarından dokuz tanesi günümüze kalmıştır. Ayrıca bir de İmparator
Claudius üzerine, onun ölümünden sonra yazdığı Apocolocyntosis isimli
bir hiciv eseri bulunur.
Roma Stoası olarak da bilinen Geç Stoa ya da
Yeni Stoa’nın en önemli temsilcilerinden olan Seneca’nın başlıca esin ve bilgi
kaynağı ise gene bir Stoa düşünürü olan Rodoslu Hekaton’dur. Orta Stoa
döneminde söz konusu okulun başındaki Panaitios’un bir öğrencisi olan
Hekaton’un günümüze ulaşmamış sayısız yazılı bilimsel çalışması vardır.
“İyilikler Üzerine” isimli bu eserinin yazılış
tarihine dair çeşitli tahminler yapılmakla beraber, Seneca’nın yaşamının son
dönemlerine ait olduğunda uzlaşılmaktadır. Örneğin, R.Waltz’a göre 58-62
yılları arasındadır.
İlk dört kitap (I-II-III-IV) ağırlıklı olarak
didaktik ve bütünsel bir özellik gösterir ve olasılıkla İmparator Claudius’un
ölümünü takip eden yıllarda neşredilmiştir. İlk kitabın bitiminde yer alan
imalı bir anekdot Claudius’un artık yaşamadığına bir işarettir. Diğer üç kitap
(V-VI-VII) tamamlayıcı nitelikte olup resmiyetten biraz uzaktır. J. W. Duff bu
son kitapları 62-65 yılları arasında bir yere koyuyor.
Eserin en iyi durumdaki elyazması, 8. ya 9.
yüzyıla ait olan ve Vatikan’ın Palatinus koleksiyonu içinde bulunan Codex
Nazarianus’tur. Öbür önemli el yazmaları arasında R (Codex Reginensis),
G (Codex Guelferbytanus), M (Codex Monacensis) ve P (Codex
Parisinus) sayılır.
Kullanılan Latince metin ise Hosius’un Leipzig
1914 tarihli ikinci basımıdır.
Kısa çizgiler ya da normal parantezlerle
ayrılan ifadeler ve ünlemler özgün metinde yazarın kendi tasarruflarıdır.
Köşeli ayraçlar ise çevirmenin tercihi olup, ifade ve gramer bakımından
tamamlayıcı işlev görmekte, cümleyi ve bağlamı destekler mahiyettedir.
Dipnotlar, tersi belirtilmedikçe, gene çevirmene ait olup kaçınılmaz olarak
açımlanması gereken, kısa veya uzun ek bilgi açısından faydalı görünen ya da
kitabın başka bölümleriyle karşılaştırma yapılması gereken hallerde kullanıldı.
Lügatçede, dipnotlarda Türkçe karşılığı verilen bazı Latince sözcüklerle
birlikte; doğrudan özgün metinden seçilen, eserde sık kullanılmış ve eserin
belkemiğini oluşturan kavram, ifade ve terimler yer almaktadır.
Verdiği büyük akademik destekten, ayırdığı
kıymetli zamandan ve gösterdiği sonsuz hoşgörüden ötürü hocam Prof. Dr. Bedia
Demiriş’e, felsefe disiplinini filolojinin önemli bir parçası olarak bizlere
sevdiren bir diğer hocam Prof. Dr. Çiğdem Dürüşken’e ve her koşulda yanımda olan
aileme teşekkürü bir borç biliyorum.
Ankara, 2023
Levent Keskin
Lucius Annaeus Seneca
MÖ 4’te varlıklı ve sözü geçer bir ailenin çocuğu olarak Corduba’da (günümüzde Córdoba, İspanya) dünyaya geldi. Çocukluğu ve gençliği
Roma’da teyzesinin yanında geçti. Sözbilim (rhetorica)
ve felsefe alanında parladı. Roma aristokrasisinin sayılan bir ismi oldu. İmparator
Claudius döneminde gözden düşmesine karşın, ilerleyen zamanda, önce Nero’nun eğitimini üstlendi, Nero iktidara geçince de onun
akıl hocası
oldu (MS 54). Ancak Nero’nun akıldışı icraatlarını, zevk ve eğlence
düşkünlüğünü
engellemede başarısız kaldı. Suçluluğu şüpheli olduğu
halde Piso tertibine karıştığı iddiasıyla
imparator tarafından hayatına son vermesi emredildi. Bunun üzerine MS 65’te
intihar etti.
Çevirisini yaptığımız ve yedi kitaptan oluşan De Beneficiis (“İyilikler Üzerine”) eseri denemeler ya da
diyaloglar (Dialogi) olarak sınıflanan çalışmaları arasında
yer almaktadır.
Levent Keskin
1987 yılında ODTÜ, İdari Bilimler Fakültesi, Siyaset
Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun oldu. Özel sektörde çalıştı.
2003-2007 yılları arasında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Eskiçağ
Dilleri ve Kültürleri, Latin Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde lisans programını
bitirdi. Aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Sürgün Sonrası
Eserlerinde Ovidius’un Ruh Hali ve İmparator Augustus ile Çatışması” tezi ile
2010 yılında yüksek lisans, “Urbanitas’ı Anlamada Petronius’un Satyricon’u
Üzerine Bir Karakter Çözümlemesi” tezi ile de 2015 yılında doktora
programlarını tamamladı. Latinceden Genç Plinius’un Mektupları (I-IV)
(2018), Attika Geceleri (Seçmeler) (2021) ve Kısa Roma Tarihi
(2022) çevirileri Doğu Batı Yayınları tarafından yayımlandı.