Eskinin ve yeninin, geleneğin ve modernin, doğunun ve batının, şimdinin ve geçmişin, yönetenlerin ve yönetilenlerin çatışmaları içinde kendini, kimliğini, özünü bulmaya çalışan bir toplum geleceğini de bu minvalde kurgulamaya ve kurmaya gayret eder; kendi yolunu arar. Yeni bir toplumsal yapı içinde değişen ve dönüşen zihniyetler, ilişkiler, duygular, alışkanlıklar ve birbiriyle savaşa tutuşmuş tüm bu güçler ve değerler dile gelmek, varlığa gelmek için, duyuları iyice keskinleşmiş insan ruhlarına yerleşirler.Dilsel, düşünsel ve duygusal hassasiyetleri tavan yapmış bu insanlar, ruhlarına dolan, hayatın çeşitli alanlarından devşirdikleri tipleri, karakterleri, farklı dil ve üsluplarda, farklı anlatım biçimleri ve olay örgüleri içinde ete kemiğe büründürürler.
Ancak hem anlatıcıya ve eserine hak ettiği değeri vermek hem de bu eserler etrafında gelişen ve toplumsal çevrelerde karşılık bulan etkilerinin doğru ve uygun bir hal alması için bu anlatılar, romanlar da değerlendirilmeye ve eleştirilmeye muhtaçtır.
Çok az örneğini gördüğümüz ve eksikliğini büyük ölçüde hissettiğimiz nitelikli eleştiriler sayesinde daha iyiye, daha güzele, doğru bir zeminde tartışarak ulaşabiliriz. Gürsel Aytaç bu çalışmasıyla, farklı bir edebiyat kültüründen edindiği birikimleri, çağdaş Türk romancılığının belli başlı yazarlarının ve eserlerinin değerlendirildiği bu eserinde ortaya koymakta ve doğru bir eleştiri ve tartışma zemininin oluşmasına azımsanmayacak bir katkı sunmaktadır.
- Yazar: Gürsel Aytaç
- Kitabın Başlığı: Çağdaş Türk Romanı Üzerine İncelemeler
- Yayına Hazırlayan: Ufuk Coşkun
- Kapak Tasarımı: Mr. Z & Z
- Tasarım Uygulama: Aziz Tuna
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 81; Edebiyat Dizisi - 15
- Basım Bilgileri: 4. Basım / Ağustos 2016 [1. Basım / 1990 Gündoğan Yayınları; 3. Basım / Eylül 2012 Doğu Batı Yayınları]
- Sayfa Sayısı: 480
- ISBN: 978-975-8717-88-0
- Boyutları: 14 x 21
I. Edebiyat İncelemesi Üzerine
Türkiye’de
Roman Eleştirisine Eleştirel Bir Bakış
Edebiyat
İncelemesinde Kullandığım Yöntem
Edebiyat
Kavramı Üzerine
II. Çağdaş Türk Romanına Genel Bakış
1980’lerde Türk Romanı
Sağ-Sol Çekişmesi
Yakın Tarihimiz
Aydın Kadın Sorunu
Cinsellik Konusu
Sanatçı ve Yaratıcılık Sorunsalı
İçmonolog
Bilinçakımı
Montaj
Edebî Alıntı
Yeni Bir Zaman Kurgusu
Bugünkü
Türk Romanında Anlatım Tekniği
Günümüz Türk Romanında “Gerçeklik” ve “Gerçekçilik”
III. Çağdaş Türk Romanlarından Örnekler
Ahmet Hamdi Tanpınar: Huzur
Peyami Safa’nın Yalnızız Romanı
Peyami
Safa’nın Yalnızız
Romanındaki Anlatım Sanatı
Attilâ İlhan: Zenciler
Birbirine Benzemez
Bir
Hiciv Romanı: Zübük
Ahmet
Hamdi Tanpınar’ın Zaman ve Toplum Hicvi: Saatleri Ayarlama Enstitüsü
Yaşar
Kemal’de Düş ve Gerçek: Yer Demir Gök Bakır
Kemal
Tahir’in Devlet Ana Romanı
Oğuz
Atay’ın Tutunamayanlar’ı
Bir Bilim
Adamının Romanı
Aziz
Nesin’in Surnâme’si
Ferit Edgü’nün
Romanı: O
Aysel
Özakın: Alnında Mavi Kuşlar Kadın Hakları (Emanzipation) Romanı
Modern
Roman ve Çağdaş Türk Edebiyatında Bir “Zaman Romanı”: Adalet Ağaoğlu’nun Yazsonu
Attilâ İlhan’ın Romanı Dersaadet’te Sabah Ezanları’nın Biçim Özellikleri
Tarık
Buğra’nın Romanı Yağmur Beklerken
Bir
Sanatçı Romanı: Erhan Bener’in Oyuncu’su Üzerine
Emine Işınsu’nun Romanı Canbaz
Çarpık
Kentleşme Olgusunu İşleyen Bir Roman: Kemal Ateş’in Toprak Kovgunları
Orhan Pamuk:
Cevdet Bey ve Oğulları
Ahmet Altan: Dört Mevsim Sonbahar
Erhan
Bener’in
Ölü Bir Deniz Romanı
Ayla
Kutlu’nun Tutsaklar’ı
Selim İleri: Ölünceye
Kadar Seninim
Sevinç
Çokum: Hilâl Görününce
Mehmet
Eroğlu: Issızlığın Ortasında
Bilge
Karasu’nun Gece’si
Leylâ Erbil:
Karanlığın Günü
Dursun Akçam:
Dağların Sultanı
Orhan
Pamuk: Kara Kitap
Melisa Gürpınar: İstanbul’un
Gözleri Mahmur
Necati
Cumalı: Viran Dağlar
Erendiz
Atasü: Dağın Öteki Yüzü
Buket Uzuner: Kumral
Ada Mavi Tuna
Adalet Ağaoğlu: Romantik Bir Viyana Yazı
Alev Alatlı: Valla Kurda Yedirdin Beni
Ahmet Yurdakul: Korsanın Seyir Defteri
Afet Ilgaz: Yol
Feyza Hepçilingirler: Kırmızı Karanfil Ne Renk Solar
IV. Romanımızda
Postmodern Eğilimler
Afet Ilgaz: Âd
Semûd Medyen
Ayla Kutlu: Emir Bey’in Kızları
Buket
Uzuner: Balık İzlerinin Sesi (Çağdaş Edebiyatımızda Bir Ütopya)
Nazlı
Eray: Ay Falcısı
Bir Zaman Romanı Niteliğiyle Zaman Yeli (Gürsel Korat)
Orhan Pamuk: Benim Adım Kırmızı
Ahmet Altan’dan Bir Tarih Romanı Kılıç
Yarası Gibi
Mario Levi: Lunapark
Kapandı
Bir Atillâ
İlhan Klasiği: Gâzi Paşa
Ahmet Ümit’den Bab-ı Esrar
Edebiyatta
“Göç”
Mehmet Temel Akarsu’dan Nihilist
Elif Şafak’tan Aşk
Tuna Kiremitçi:
Selanik’te Sonbahar
Ahmet Ümit’in Sultanı Öldürmek Romanında Kurgu ve Anlatım
Dizin
Gürsel Aytaç
Eskişehir doğumlu. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesinde Alman Dili ve Edebiyatı ile Latin Dili ve Edebiyatı öğrenimi gördü. Aynı fakültede Alman Dili ve Edebiyatı Dalında asistan oldu. Uzun yıllar bu okulda dersler verdi. “Hermann Hesse’nin Boncukoyunu Romanında Var Olma ve Oluş” konulu teziyle doktor, “Chr. Martin Wieland’ın Geschichte des Agathon Romanında Mutluluk” konulu Almanca yayınıyla doçent, 1975’te iki ciltlik Alman Edebiyatı Tarihi, “Romancı Yönüyle Heinrich Böll”, “Thomas Mann’ın ‘Büyülü Dağ’ ve ‘Lotte Weimar’da, Romanlarındaki Edebî Kişiliği” kitaplarıyla profesör oldu. Alman, Avusturya ve İsviçre edebiyatlarından modern ve klasik pek çok yazarı Türkçeye kazandırmış, onlar hakkında yazılar yazmıştır. Karşılaştırmalı edebiyat biliminin Türkiye’de yerleşmesine katkıları büyüktür. Doğu Batı Yayınları’ndaki öteki çalışmaları: Ricarda Huch, Alman Romantizmi, (Çeviri, 2005), Schiller, (Derleme ve çeviri, 2008), Georg Simmel, Tarih Felsefesinin Problemleri (Çeviri, 2008), Goethe Der ki… (Derleme ve Çeviri, 2010), Yeni Çağ Alman Edebiyatı (Telif, 2012), Çağdaş Alman Edebiyatı (Telif, 2012), Novalis, Fragmanlar (Çeviri, 2014), Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi (Telif, 2016), Genel Edebiyat Bilimi (Telif, 2016).