Vicdan: Kendi Olma Biçimleri
- 260,00 TL
-
182,00 TL
- Stok Durumu: Stokta var
- 24 Saatte Kargoda
Vicdan, genellikle merhamet, etik veya ahlâk sözcükleriyle beraber dile gelir. Ama onların yetersizliğini, sınırlarını da işaretler. Vicdanı sızlatan olay, “sözün bittiği yerde”, “akıl almaz”, “insanlığa sığmayan”, “kan donduran” karşılaşmaların sonucudur. Bu sırada, etik, ahlâk, yasa veya kurumlar hükümsüz kaldığından, onları birleştiren adaletin kurulmasına yönelik güçlü bir ses işitiriz.
Özgür Taburoğlu, vicdan üzerine düşünürken, bu kavramlarla ilgisini de yeniden düzenliyor. Örneğin vicdan ve merhametin anlamdaş olmadığını söylüyor. Sızlamak, ürpermek, titreşmek, salınmak, dalgalanmak, tekrarlamak gibi temel yüklemler yardımıyla, kökensel bir görüngü gibi anlatıyor. Okuduğu yazarların, düşünürlerin kavramlarından çok kullandıkları yüklemlere bakıyor.
Vicdanın sesinde, devlet, toplum, doğa, insan, hayvan, bitki arasında saklı bağlar yeniden ifadesine kavuşur. Birbirine kayıtsız varlıklara dönük yeni sorumluluk ağları açığa çıkar. Böyle bir sese her zaman “Kendini bil!” gibi bir çağrı eklenir. Vicdani duyum, kendi olma biçimine dönük bir ısrarın sonucudur. Ama başkasından dolanarak kendisine gelenin, kendine ihtimamı ile başkası üzerine titremesi bağdaşık yüklemlerdir. Böyle düşününce, sadece bazı insanların değil, pek yakıştıramadığımız varlıkların da vicdan sahibi olduğunu fark ederiz.
- Yazar: Özgür Taburoğlu
- Kitabın Başlığı: Vicdan: Kendi Olma Biçimleri
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 242; Felsefe Dizisi - 68
- Basım Bilgileri: 2. Basım: Aralık 2023 / 1. Basım: Ekim 2019
- Sayfa Sayısı: 414
- ISBN: 978-605-2133-99-6
- Kapak Resmi: Harry van Kruiningen, Spinoza’nın Laneti, 1945.
- Boyutları: 13,5 x 21
Giriş
Temel Yüklemler
Vicdan ve Kendilik
İntikamı Alınmamış Hınçlar: İyi ve Kötü Vicdan
Yaratıcı Hınç
Kötü Vicdan
İyi Vicdan
Vicdanın Nesnesiz ve Öznesiz Sesi
Başkası Olarak Kendisi
Eylem Olarak Kendi
Ben ve Kendi Arasında Salınımlar
Vicdan Muhasebesi ve Kendilik Teknikleri
Vicdan Muhasebesi
Kendi Kitabını Yazmak
Spinoza’da Kendi Olma Gücü
Yüklemsiz Tanrı
Hareket ve Sükûn Oranları
Ruhsal Dalgalanmalar
Küçük ve Önemsiz Şeylerin Sosyolojisi
Eğlenceli Çalışma
Birikim ve Tekrar
Tinsel Akış
Ruhsal İktisat
Sonsuz Küçük
Niteliklere Dönüşen Nicelikler: Bergson’un Aralıklar Kuramı
Kenarsız Süre
Işık ve Ses İplikleri
Déjà vu
Eylem Adamı
Gülmenin Mekaniği
Yüz’ün Öğretisi Olarak Adalet
Üçüncünün Adaleti
Metafizikçinin Eylemi
Varolma Gücü: Tekrarla Gelen Farklar
İki Tekrar
Karanlık Öncü
Sonsuz Geri Dönüş
Temel Yüklem Olarak Yazmak
“İyi Yazı”
Özel Adların Şiddeti
Doğru Metafizikler
Merhamet Ekonomisi
Khōra
İştelik, Kendilik ve Benlik: Romantik Vicdanın Yüzeyi
Arıza Felsefesi ve Clinamen
Manzaranın Keşfi ve Haecceitas
Raskolnikov’da Kendilik Tutkusu
Oğuz Atay Kişilerinde Vicdani Soruşturma
Sonuç
Kaynakça
Dizin
Özgür Taburoğlu
1973 doğumlu. Bilkent Üniversitesi
Bilgisayar Mühendisliği bölümünü bitirdi. Hacettepe Üniversitesi’nde sosyoloji doktorasını tamamladı. Ankara’da mühendis olarak çalışıyor. Yayımlanan çalışmaları:
− Dünyevi ve Kutsal:
Modernlerin Maneviyat Arayışları (Metis, 2008)
− Kent Efsaneleri: Zamanımızın Batıl İnançları ve Takıntıları (Doğu Batı, 2011)
− Resim, Söz ve Yazı: İmge Yaratmanın ve Bozmanın Yolları (Doğu Batı, 2013)
− Boşluk, Aşırılık ve Keyfilik (Doğu Batı, 2016)
− Nazar: Başkası Nasıl Görür (Doğu Batı, 2017)
− Tanpınar Sözlüğü: Şahsi Bir Masalın Simgeleri (Doğu Batı, 2019)
− Yavaşlık Felsefesi: Khôra, Tao ve Aralıklar (Doğu Batı, 2020)
− Alışveriş Merkezinde Yaşayan Adam (DeliDolu, 2020, kurmaca)
− Varlık İzleri: Işık ve Ses - Heidegger’de Temel Kavramlar (Fol, 2022)
− Anlatı Desenleri 1 / Oğuz Atay ‒ Yazı Eylemi ve Oyun (Doğu Batı, 2022)
− Anlatı Desenleri 2 / Samuel Beckett ‒ Varlığa Eşlik Eden Kahramanlar (Doğu Batı, 2022)
− Anlatı Desenleri 3 / Bilge Karasu ‒ Dirim Belirtileri: Işık, Zemin, Hayvan (Doğu Batı, 2022)
− Anlatı Desenleri 4 / Leylâ Erbil ‒ Bilinç Akışında Kesintiler (Doğu Batı, 2022)
− Anlatı Desenleri 5 / Marcel Proust ‒ Geniş Zamanın İzinde: Alışkanlık, Arzu ve
Unutkanlık (Doğu Batı, 2022)