Marcel Mauss’un insan bilimlerine büyük katkı sağlayan klasik çalışması, ilk defa ve kapsamlı biçimde Türkçe’de. Sosyoloji ve Antropoloji, insanla ilgilenen herkesin her zaman başvurabileceği önemli bir kaynak.
Mauss, mitoloji, dilbilim, etnografya, psikoloji, din, hukuk ve ekonomi alanlarında olağanüstü bilgi birikimiyle yazısız toplumların dünyasına yolculuk yapmaktadır. Büyünün, dinin, bu ikisi arasındaki ilişkilerin ve bunun toplumların organizasyonunda oynadığı rolün analizine yer verilen bu kitapta, ilkel denilen toplumlar ile uygar toplumlar arasındaki derin tarihsel bağlantılar ortaya konulmaktadır. Özel anlamda bireylerin, genel anlamda toplulukların doğayla ve birbirleriyle olan ilişkileri, mücadeleleri, toplumsallaşma araç ve yöntemleri (örneğin potlaçlar, değiş-tokuş ve armağanlar) ve bunun nasıl bir uygarlık süreci hâline dönüştüğü anlatılmaktadır. İnsanın kendini doğayı, ölümü, Tanrı’yı ve içinde yaşadığı topluluğu açıklama, yorumlama, anlamlandırma ve diğer taraftan hayatta kalma çabası olarak tanımlayabileceğimiz uygarlık süreci, bu kitapta, büyü, din, tabu ve mana türünden olguların bir sentezi olarak karşımıza çıkmaktadır.
Claude Lévi-Strauss’un kapsamlı bir önsözüyle başlayan bu kitap, antropoloji ve sosyoloji öğrenimi için olmazsa olmaz bir yere sahiptir ve bu konuda büyük bir boşluğu doldurmaktadır.
- Yazar: Marcel Mauss
- Kitabın Başlığı: Sosyoloji ve Antropoloji
- Orijinal Başlık: Sociologie et anthropologie
- Çeviren: Özcan Doğan [Fransızca]
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Mr. Z & Z
- Kapak Tasarım Uygulama: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 11; Antropoloji Dizisi - 1
- Basım Bilgileri: 5. Basım / 2022[1. Basım / 2005]
- Sayfa Sayısı: 663
- ISBN: 978-975-8717-10-1
- Kapak Resmi: “Baule Double-Mask, Côte d’ivoire”
- Boyutları: 13,5 x 21
Birinci Baskı için Not (1950)
Georges Gurvitch
Marcel Mauss’un Eserine Giriş
Claude Lévi-Strauss
BİRİNCİ
KISIM
Genel Büyü Teorisi Üzerine Bir Deneme
Birinci Bölüm: Tarihçe ve
Kökenler
İkinci Bölüm: Büyünün Tanımı
Üçüncü Bölüm: Büyünün Unsurları
Dördüncü Bölüm: Büyünün Analizi
ve Açıklanması
Beşinci Bölüm: Sonuç
Ek
İKİNCİ KISIM
Armağan Üzerine Bir Deneme
Giriş: Bağış ve Armağan Verme Zorunluluğu
Üzerine
Önsöz
Birinci Bölüm: Değiş Tokuş
Edilen Hediyeler ve Armağan Verme Zorunluluğu Üzerine (Polinezya)
İkinci Bölüm: Bu Sistemin
Uzantıları Cömertlik, Saygınlık, Para
Üçüncü Bölüm: Bu İlkelerin
Eski Hukuk Sistemleri ve Eski Ekonomilerdeki İzleri
Dördüncü Bölüm: Sonuç
ÜÇÜNCÜ KISIM
Psikolojinin ve Sosyolojinin Reel ve Pratik İlişkileri
Birinci Bölüm: Sosyolojinin Anropolojideki Yeri
İkinci Bölüm: Psikolojinin
Sosyolojiye Sunduğu Son Hizmetler
Üçüncü Bölüm: Sosyolojinin Psikolojiye Sunacağı Hizmetler
Dördüncü Bölüm: Psikolojiye Yöneltilen Sorular
Ek: Tartışma
Sonucunun Özeti
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Toplumun Uyandırdığı Ölüm Düşüncesinin Bireydeki Fiziksel Etkileri (Avustralya,
Yeni Zelanda)
Birinci Bölüm: Ölüm Düşüncesindeki
Toplumsal Telkinin Tanımı
İkinci Bölüm: Avustralya’ya
Özgü Olaylar
Üçüncü Bölüm: Yeni Zelanda ve Polinezya’ya Özgü
Olaylar
BEŞİNCİ
KISIM
Bir İnsan Zihni Kategorisi: Kişi Kavramı ve “Ben” Kavramı
Birinci Bölüm: Konu: Kişi
İkinci Bölüm: “Kişilik” ve “Kişi”nin Yeri
Üçüncü Bölüm: Latinler’deki “Persona”
Dördüncü Bölüm: “Persona”
Beşinci Bölüm: Kişi: Ahlâki Bir Olgu
Altıncı Bölüm: Hıristiyanlık’ta “Kişi”
Yedinci Bölüm: Psikolojik Bir
Olgu Olarak Kişi
Sekizinci Bölüm: Sonuç
ALTINCI
KISIM
Bedensel Teknikler
Birinci Bölüm: Bedensel
Teknikler Kavramı
İkinci Bölüm: Bedensel Tekniklerin Sınıflandırılma
Prensipleri
Üçüncü Bölüm: Bedensel Tekniklerin Biyografik Sıralanışı
Dördüncü Bölüm: Genel Değerlendirmeler
YEDİNCİ KISIM
Sosyal Morfoloji
Eskimo
Toplumlarındaki Mevsimsel Değişimler Üzerine Bir Deneme
Sosyal Morfoloji Çalışması
I. Genel
Morfoloji
II. Mevsimsel
Morfoloji
III. Mevsimsel
Değişimlerin Nedenleri
IV. Mevsimsel
Değişimlerin Etkileri ve Sonuçları
V. Sonuç
Tablolar
I. Kuskokwim
Bölgesi
II. Kuskokwin
Bölgesinde Yaşayanların Ait Oldukları Yaş Grupları ve Medenî Durumları
Genel Dizin
BİRİNCİ BASKI İÇİN NOT (1950)
Georges Gurvitch
Marcel Mauss’un
çalışmalarından oluşan bu seçkileri yayımlamakla, uzun zamandır sosyologların,
etnografların ve bu iki bilim dalında öğrenim gören öğrencilerin haklı olarak
dile getirdikleri bir isteğe cevap verdiğimize inanıyoruz. Aslında bu
çalışmaların her biri ve özellikle de bu kitabın en önemli kısmını oluşturan
ilk iki çalışma, bütün olarak verilen kitapların sahip olabileceği kadar zengin
bir içeriğe ve birinci derecede bir öneme sahip olan gerçek birer sosyolojik
monografi oluşturmaktadır. Bu çalışmaların dağınık halde yer aldığı periyodik yayınları
araştırmadıkları sürece okurların bu çalışmalara başvurabilmeleri imkânsızdı ve
bu yabancı ülkelerde olduğu gibi Fransa’da da bilimsel çalışma açısından büyük bir sıkıntı
yaratıyordu. Fransız sosyolojisinin başyapıtlarından biri olan Armağan
gibi bir eserin, ilk ciltlerinden birini oluşturduğu bu yeni “Çağdaş Sosyoloji
Kitaplığı” koleksiyonu sayesinde ayrı bir kitapta ve kullanışlı bir şekilde
sonunda yayımlanıyor olmasından büyük mutluluk duyuyoruz.
Marcel Mauss’un her zaman
için önemini koruyan yayınlarının tamamını bu derlemede vermek gibi bir
iddiamız kesinlikle olmadı. “Eskimo Toplumlarındaki Mevsimsel Değişimler” ve “Genel Betimsel
Sosyoloji Planından Bazı Parçalar” gibi önemli çalışmalar; Mauss’un Dua ile
ilgili tezinin başlangıç bölümü; Kurban üzerine olan ünlü çalışması; gerek
Durkheim’ın işbirliğiyle kaleme alınan “Bazı İlksel Sınıflandırma
Biçimleri Üzerine” adlı makale, gerekse de Fauconnet’nin işbirliğiyle hazırlanan “Sosyoloji” adlı makale (Büyük
Fransız Ansiklopedisi’nde yer almaktadır) ve daha pek çok çalışma bu
derlemede yer alamamıştır.
Bunun çeşitli nedenleri
vardır. “Mevsimsel Değişimler”, “Genel Betimsel Sosyoloji Planından Bazı
Parçalar” ve “Sosyoloji” gibi çalışmaları, Mauss’un bütün çalışmalarının yer
alacağı bir başka baskı için ayırabileceğimizi düşündük, zira bu çalışmalar
çıkış noktalarını doğrudan arkaiklerin kolektif psikolojisi ve inançlarından almamaktadır, ki bu derleme
bir bütün olarak bu konulara ayrılmıştır. Diğer taraftan, “Dua” adlı çalışmayı
yayımlamamız pek mümkün görünmüyordu –ve bundan dolayı büyük üzüntü duyuyoruz–
çünkü yazarın kendisi, bu çalışmaya başka bir metin daha eklemeyi düşündüğü
için yayını durdurmuştu. “Kurban” adlı çalışmaya gelince, bu çalışma başka bir
kitapta, Henri Hubert ve Marcel Mauss’a ait Tarih ve Din Seçkileri içerisinde
yayımlanmıştır; “Bazı İlksel Sınıflandırma Biçimleri Üzerine” adlı makale ise
Mauss’un olduğu gibi Durkheim’ın da imzasını taşımaktadır; bu nedenle, söz konusu çalışmaların
bu derlemede yayımlanması hassas birtakım sorunlar yaratabilirdi. Son olarak,
Mauss’un Millet adlı eseri henüz gözden geçirilmiş değil, fakat bu
çalışmanın da fazla gecikmeden aynı koleksiyon içerisinde ayrı bir kitap olarak
yayımlanacağını umuyoruz.
Bütün bu açıklamaları göz
önünde bulundurduğumuzda, Mauss’un herhangi bir sorun yaşanmaksızın yeniden
yayımlanabilen ve giderek “kültürel antropoloji” olarak ifade edilen bir konuya
doğru yönelen bütün çalışmalarını bu kitapta toplamakla en iyisini yaptığımıza
inanıyoruz. Marcel Mauss sadece etnografik açıdan değil, aynı zamanda büyük bir
sosyolog olarak bu çalışmaları ustaca ele aldığı için, bu kitabın Sosyoloji
ve Antropoloji şeklindeki başlığı kendiliğinden ortaya çıkmıştır, ayrıca
“antropoloji” terimi, Amerika’da kullanıldığı şekliyle, geniş bir biçimde
“kültürel antropoloji” anlamında kullanılmıştır.
Yayımladığımız çalışmalar
arasında sadece “Genel Büyü Teorisi Üzerine Bir Deneme” adlı çalışma Mauss’la
birlikte Henri Hubert’in imzasını taşımaktadır ve burada anısı önünde saygıyla
eğiliyoruz. Okuyucular, Claude Lévi-Strauss’un yazdığı giriş bölümünde, bu büyük bilim adamının
geride bıraktığı entelektüel mirasın sahip olduğu sınırsız zenginlikle ilgili
etkileyici bir manzara ve aynı zamanda eserle ilgili kişisel bir yorum
bulacaklardır.
Marcel Mauss (1872 - 1950)
Fransız sosyolog ve antropolog. Fransız etnoloji okulunun öncülerinden. Değiş tokuş biçimleri ile toplumsal yapı arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı çalışmalarıyla tanınır. Özellikle armağan, potlaç, büyü, ben kavramı, yas törenleri konusunda yaptığı çalışmalarla Claude Lévi-Strauss, A. R. Radcliff-Brown, E. E. Evans- Pritchard ve Melville J. Herskovits gibi birçok ünlü sosyal bilimciyi etkilemiştir. Émile Durkheim'ın yeğeni olan Mauss, Durkheimcı okulun önemli temsilcisidir. Mauss Bordeaux Üniversitesinde felsefe eğitimi aldı. 1897-1898 yıllarında Leiden, Breda ve Oxford üniversitelerini ziyaret etti. 1900-1902 arasında Paris'te Sanskritçe ve Hintçe metinler üzerinde araştırmalar yaptı. Bir dönem L’Année Sociologique dergisinin yayın yönetmenliğini üstlenmiş, 1925’te Paris Üniversitesi Etnoloji Enstitüsü’nün kurulmasına katkıda bulunmuştur. Mauss, Melanezya, Polinezya ve Kuzey Amerika'daki değiş tokuş ve sözleşme biçimlerini konu alan yapıtlarında, armağan verme, alma ve armağana karşılıkta bulunma, din, hukuk, ekonomi, mitoloji ve başka yönlerden incelemiştir. Eserlerinde toplumsal olgulara sistemli bir bütünlük içinde yaklaşmıştır.
Başlıca Yapıtları: Kurbanın Doğası ve İşlevi Üzerine Deneme (Essai sur la nature et la fonction du sacrifice), Armağan: Arkaik Toplumlarda Mübadelenin Şekilleri ve Nedenleri (Essai sur le don, forme et raison de l’echange dans les sociétés archaïques), Dinler Tarihi Üzerine Çeşitli Yazılar (Mélanges d’histoire des religions), Etnografya Elkitabı (Manuel d’ethnographie).
Özcan Doğan
Çevirmen, redaktör, yazar. 1981 yılında doğdu. Hacettepe Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümünden mezun oldu. Notos, Birikim, Birgün Pazar, Özgür Edebiyat, Öykü Gazetesi ve başka platformlarda öykü, eleştiri ve yazıları yayımlandı. Çevirdiği kitaplardan bazıları şunlardır: Alexis de Tocqueville, Amerika’da Demokrasi I-II; Marcel Mauss, Sosyoloji ve Antropoloji; Jacqueline Russ, Avrupa Düşüncesinin Serüveni; France Farago, Sanat; Serge Gruzinski, Orada Saat Kaç?; Pierre Hadot, Plotinos ya da Bakışın Saflığı (Doğu Batı Yayınları). Özcan Doğan’ın Bay How Ne Yapmalı?; Bunun Konumuzla Bir İlgisi Yok ve Kendime İyi Geceler adlı üç öykü kitabı, Yeryüzünden Sesler ve Ayakları Pürdikkat Refakatçi Haydutlar adlı iki romanı var.