Bu tarihî çöküşü, bu tarihî koma durumunu, gerçeğin bu buharlaşıp yok olmasını engelleyebilecek önlemler alınabilir miydi? Biz ne gibi yanlışlar yaptık? Acaba insanlar geriye dönüşü olanaksız yanlışlar, birtakım sırları açığa çıkarmak gibi tamiri imkânsız hatalar mı yaptılar? Bütün bu sorular, bir kadın tarafından terk edilmiş bir erkeğe, bu kadın seni neden terk etti demek kadar anlamsız ve gereksizdir. Çünkü erkek hiçbir şekilde kadını bu kararından döndüremez. Bu olayda insanı rahatsız eden bir şey varsa o da geriye dönüşü olmayan o noktaya geri dönmek için harcanacak tüm çabaların hiçbir işe yaramayacağıdır. Burada önseziler bir işe yaramamıştır, zira her olay kendinden öncekini haklı çıkartmıştır. Dolayısıyla olayların gerçekleşmesini engelleyebilecek bahaneler üretmek pek de akıllıca bir iş değildir. Nedensiz bir olayın gerçekleşmesini hiçbir şey engelleyemez. Nedensiz bir olay yeniden üretilemezken, nedenli bir olay her zaman yeniden üretilebilir. Ama o zaman da bunun bir olay olmadığı ileri sürülecektir.
Bir sonuca varmayan olay(lar) organsız beden, belleksiz zaman ya da Robert Musil’in niteliksiz insanı gibi bir şeydir.
- Yazar: Jean Baudrillard
- Kitabın Başlığı: Çaresiz Stratejiler
- Fransızca Özgün Metin: Les Strategies Fatales, © Editions Grasset & Fasquelle, 1983.
- Çeviren: Oğuz Adanır [Fransızca]
- Yayına Hazırlayanlar: Cem Uçan - Ergun Kocabıyık
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 326; Sosyoloji Dizisi - 49
- Basım Bilgileri: 3. Basım: Aralık 2021 (1. Basım: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2002.)
- Sayfa Sayısı: 248
- ISBN: 978-625-7030-81-6
- Boyutları: 13,5 x 21
- Kapak Fotoğrafı: Jean Baudrillard, Paris, 1985.
Kendinden Geçme
ve Tepkisizlik (Atalet)
Politika-Ötesi(ne Ait) Biçimler/Politik Olma Özelliklerini Yitirmiş Biçimler
Şişko
Rehine
Müstehcen
İronik Stratejiler
Toplumsalın Kötülük Meleği
Nesnenin Kötülük Meleği
Tutkunun Kötülük Meleği
Nesne ve Nesnenin Alınyazısı Hakkında
Nesnenin Üstünlüğü Konusunda
Salt Meta
Cinsel Nesneye Övgü
Kaale Bile Alınmayacak Tehditler
Kristal Kürenin İntikamı
Yazgısal ya da Her An Tersine Döndürülebilecek
Tehdit
İllüzyonist ve Paracelsus’un Gülü
Törensel Bir Dünya Düzeni
Bir Kötülük İlkesi Hakkında
Dizin
Jean
Baudrillard (1929-2007)
Fransız düşünür ve sosyolog. Reims’ta doğdu. Bir memur ailesinin ilk çocuğuydu. Sorbonne Üniversitesi’nde Alman Dili ve
Edebiyatı bölümünü okudu. Meslek yaşamına bir lisede Almanca öğretmenliği
ile adım attı.
1966’da Nanterre Üniversitesi’nde Henri Lefebvre ile çalışmaya başladı ve doktorasını onun danışmanlığında tamamladı.
Bu üniversitede uzun yıllar sosyoloji dersleri
verdi, çeşitli sebeplerden dolayı profesörlük unvanını çok geç bir tarihte, 1990 yılında elde edebildi. Le Monde
ve Libération gazetelerinde yazdığı güncel yazılarla geniş bir tartışma
alanı açtı.
Baudrillard, eserlerinde gelişmiş kapitalist ülkelerdeki tüketim olgusunu, kitle
iletişiminin ve teknolojik ilerlemenin yol açtığı toplumsal değişimleri çözümledi. Çağımızda teknolojinin yarattığı anlam ve gösterge fazlalığının, kopyalardan ibaret bir
“simülasyon” evrenine, gerçekliğin yok olduğu bir “hipergerçeklik” dünyasına tekabül ettiğini
sanattan mimariye, sinemadan reklâmcılığa ilişkin
verdiği sayısız örnekle gösterdi. Baudrillard özellikle medya
üzerine yaptığı çalışmalarla bütün dünyada ün kazandı. Simülasyon kuramıyla
günümüz toplumuna ve “postmodern” dünyaya radikal eleştiriler yöneltti. Ona göre, gerçek dünya ile
imgeleri arasında herhangi bir ayırım yapabilme kabiliyetine
sahip değiliz. Bugün reklâmlar ‘şey’lerden çok imgeleri pazarlamaktadır. “Chanel”, “Calvin Klein” veya “GAP” gibi
markaların temsil ettiği
nitelik veya değerden çok etiketleri veya
göstergeleri satın alınmaktadır.
Baudrillard’ın ünlü tespitlerinden biri
de, Körfez Savaşı’nın “gerçekten yaşanmadığı” ile ilgiliydi. CNN izleyicileri savaşı bir “medya olayı”
olarak rahat ve geniş koltuklarında cips yiyerek izledi. Baudrillard, füze
bombardımanı
ile imge bombardımanı arasında
bir ayırımın yapılamadığı dünyada, artık
eleştiri gücünü tamamen yitirdiğimizi öne sürdü.
Jean Baudrillard’ın Doğu Batı Yayınları’ndan çıkan diğer eserleri:
Simülakrlar ve Simülasyon (2003); Sessiz Yığınların Gölgesinde (2003);
Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği (2005); Foucault’yu
Unutmak (2013); Can Çekişen Küresel Güç (2017); Neden Her Şey
Hâlâ Yok Olup Gitmedi? (2019); Karnaval ve Yamyam (2019);
Nesneler Sistemi (2020); Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm (2021); Gösterge
Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri (2021)