İnisiyasyon, Âyinler, Gizli Cemiyetler
- 220,00 TL
-
154,00 TL
- Stok Durumu: Stokta var
- 24 Saatte Kargoda
İnisiyasyon kavramı bireyin gelişimi için, doğaüstü varlıklardan ruhsal tesir’i alıp aktarabilen bir üstadın sürekli kontrolü altında, bir düzen ve disiplin içinde, sınavlara dayalı tarzda, yöntemli bir eğitim şekli olarak tanımlanır. İnisiyasyon Latince “bir yere girme, iştirak etme, kabul edilme, başlama” anlamındaki “initium” sözcüğünden gelir. İnisiyasyon ile genellikle inisiye olacak öznenin dinsel ve sosyal statüsünü kökten değiştirmeyi amaçlayan sözlü öğreti ve âyinlerin tümü anlaşılır. Felsefi terimle söylenecek olursa, inisiyasyon varoluşsal düzenin ontolojik bir dönüşümüne denk gelir. Bu sınavların sonunda inisiyasyona aday kişi, önceki durumuna göre bambaşka bir varoluşa sahip olur. Bu sayede o, yetişkinlerin kurumlarını, tekniklerini, davranışlarını, ayrıca kabilenin kutsal mitlerini ve geleneklerini, tanrıların adını ve bunların eserlerinin hikâyesini, özellikle de zamanın kökeninde kurulduğu şekliyle kabile ile doğaüstü Varlıkların kutsal mitlerini ve geleneklerini öğrenir.
Farklı inisiyasyon türlerini açığa çıkarmak için Mircea Eliade sırasıyla geleneksel toplumlarda erinlik âyinlerini, gizli cemiyetlere giriş törenlerini, askerî ve şamanik inisiyasyonlarını, YunanDoğu gizemlerini, Hıristiyan Avrupa’da inisiyatik motiflerin kalıntılarını ve son olarak da bazı inisiyatik motifler ile edebî temalar arasındaki ilişkiyi ele alır.
- Yazar: Mircea Eliade
- Kitabın Başlığı: İnisiyasyon, Âyinler, Gizli Cemiyetler
- Fransızca Özgün Metin: Initiation, rites, sociétés secrètes
- Fransızcadan Çeviren: Ayşe Meral
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 349; Antropoloji - Kültürel Çalışmalar / Dinler Tarihi - 22
- Basım Bilgileri: 1. Basım: Haziran 2022
- Sayfa Sayısı: 252
- ISBN: 978-625-8123-04-3
- Boyutları: 13,5 x 21
Önsöz
Giriş
Bölüm I
İlkel Dinlerde Erinlik Âyinleri ve Kabile İnisiyasyonları
Ön Açıklamalar
Avustralya İnisiyasyonları: Kutsal Arazi
Anneden Ayrılma
Kurnailerin
Jeraeil’i
Daramulun ve Yuinlerde İnisiyasyon
İnisiyatik Ölümün
Sembolizmi
İnisiyatik
Sınavların Anlamı
İnisiyasyon ve
Kolektif Yenilenme
Bölüm II
İlkel Dinlerde Erinlik Âyinleri ve Kabile İnisiyasyonları
(Devam)
İnisiyatik
Sınavlar: Bullroarer ve Sünnet
Sübensiziyonun
Sembolizmi
Ateş Toprakları’nda İnisiyasyon
İnisiyatik Ölüm Senaryosu
Bir Canavar Tarafından Yutulma
Tecellinin
Dereceleri
Bölüm III
Erinlik Âyinlerinden Gizli Kültlere
Genç Kızların
İnisiyasyonu
Kadın İnisiyasyonlarında
Dereceler
Kunapipi
“Regressus ad uterum”un İnisiyatik Sembolizmi
Hintli
İnisiyasyonlarda Yeni Doğuş Sembolizmi
Embriyolojik
Sembolizmin Çoklu Değeri [plurivalence]
Bölüm IV
Bireysel İnisiyasyonlar ve Gizli Cemiyetler
Cehenneme İniş ve
Kahramanlık İnisiyasyonları
Simplegat
Kayalarının Sembolizmi
Bireysel
İnisiyasyonlar: Kuzey Amerika
Kwakiutl Dans Eden
Cemiyetleri
Gizli Cemiyetler ve
Männerbünd
Kızılderililerde Ritüel Olarak Ağaçlara Tırmanma
Gizli Kadın
Cemiyetleri
Düşmanlık ve
Karşılıklı Çekim
Bölüm V
Askerî İnisiyasyonlar ve Şamanik İnisiyasyonlar
Berserkr Olmak
Cuchulainn’in
İnisiyasyonu
Büyüsel Sıcaklığın
Sembolizmi
Şamanik
İnisiyasyonlar
Sibiryalı
Şamanların İnisiyatik Sınavları
İnisiyasyon
Âyinleri
Vecd Teknikleri
Avustralyalı
Medicine-Menlerin İnisiyasyonu
Üst Kültürlerin
Etkileri
Bölüm VI
Büyük Dinlerde İnisiyatik Temalar
Hindistan
Eski Yunanistan’da Erinlik Âyinlerinin İzleri
Eleusis ve Helenistik Gizemler
Hıristiyanlık ve İnisiyasyon
Hıristiyan Avrupa’da İnisiyatik Motiflerin Var
Olmaya Devam Etmesi
İnisiyatik Motifler
ve Edebî Temalar
Son Gözlemler
Son Söz
Kaynakça
Dizin
Önsöz
Bu ince kitapta 1956 sonbaharında Chicago Üniversitesi’nde verme
şerefine nail olduğum “Patterns of Initiation” başlığı altındaki “Haskell
Okumaları”nı [Haskell Lectures] biraraya getirdik. Metni baskıya vermeden önce
bir Giriş bölümü, birkaç dipnot ve bibliyografik bilgiler ekledim, ama sözlü
üslubun gerekli kıldığı sunumu korudum. Tasarlandığı şekliyle bu ince kitap
insanlığın manevi tarihine ilgi duyan uzman olmayan okurlara yöneliktir. Bu
yüzden inisiyasyon gibi karmaşık bir olgunun sadece ana hatlarını
çizmekle yetindim; öbür türlü iki ya da üç kat daha hacimli bir kitap yazmak
gerekirdi. Ayrıca eserde yer alan bazı konular önceki eserlerimde de ele
alınmıştı: Şamanizm. İlkel Esrime Teknikleri [Le chamanisme et les
techniques archaïques de l’extase, Paris, 1951], Yoga. Ölümsüzlük ve Özgürlük [Le Yoga. Immortalité et liberté, Paris, 1954], Demirciler
ve Simyacılar [Forgerons et Alchimistes, Paris, 1956]. Bu konu
hazırlamakta olduğum Ölüm ve İnisiyasyon başlıklı kitabımda tekrar işlenecektir.
1956 Haskell Okumaları’nı bana tahsis ettikleri
için Chicago Üniversitesi rektörüne, “Haskell Lectures” komitesine ve Chicago
Üniversitesi Teoloji Fakültesi dekanına burada teşekkür etmek isterim.
Burada okunacak metinde Harper’ın Doğuş ve
Yeniden Doğuş (New York, 1958) başlığıyla yayımladığı İngilizce
versiyonuna göre ufak tefek farklılıklar mevcuttur. Her zamanki gibi değerli ve
bilge dostumuz Dr. Jean Gouillard, Fransızca metnin okuma ve düzeltme işlerini
üstlendi; burada en içten minnettarlığımı kabul buyursun.
Mircea Eliade.
Paris-Chicago
1956-1957
Not: Bu yeni basımı fırsat bilerek metinde bazı düzeltmeler
yaptık. İnisiyasyona ilişkin yeni yayımlanmış eserlerin kaynakçası, eserimiz La
Nostalgies des origines’de (Gallimard, 1971, s. 230-244) ve George
Weckman’ın makalesi “Understanding Initiation”da (History
of Religions, c. X, 1970, s. 62-79) belirtildi.
Mircea Eliade (1907 - 1986)
Romanya’da doğmuş bir dinler tarihçisidir. Ama bundan fazlasıdır da: Felsefeci, kurmaca
yazarı ve üniversite hocasıdır. Eliade’nin din üzerine
incelemeleri, özellikle de kutsallığın tezahürleri üzerine çalışmalarıyla geçerliğini
bugün bile koruyan bir paradigma geliştirmiştir. Bükreş
Üniversitesi’nde felsefe eğitimi almıştır. 1928 yılında Kalküta Üniversitesi’nde
Sanskrit öğrenmek üzere Hindistan’a gitmiştir. Burada Hint felsefesi
üzerine de çalışan Eliade Himalayalarda
altı aylık
inzivaya çekilmiştir. Buradaki döneminde
Gandhi ile de şahsen tanışmıştır. Romanya’ya döndükten sonra Yoga: Hint Mistisizminin Kökenleri Üzerine Bir Deneme başlıklı teziyle doktorasını tamamlamıştır. Bu tez daha sonra Fransızca olarak yayımlanmıştır. 1945 yılında Paris’te Sorbonne
Üniversitesi’nde İnsan Bilimleri Yüksek Araştırmalar Enstitüsü’nde çalışmaya başlamıştır. 1956 yılından emekli olduğu 1985 yılına dek Chicago Üniversitesi’nde dinler tarihi
alanında çalışmalarını sürdürmüş ve ders vermiştir.
1986’da Chicago’da hayata gözlerini yummuştur.
Eliade’nin din çalışmalarına en büyük katkısı geliştirdiği Ebedi Dönüş
teorisi olmuştur. Eliade’ye göre, yalnızca Kutsal’ın
ve bir şeyin ilk ortaya çıkışının değeri vardır;
bu nedenle, değer taşıyan sadece Kutsal’ın
ilk ortaya çıkışıdır. Mitler ise Kutsal’ın ilk ortaya çıkışını tanımlar. Öyleyse mitsel zaman Kutsal’ın zamanıdır.
Eliade’nin dinsel simgeler ve mit alanındaki incelemelerinde sosyal
bilim alanında 50’yi aşkın kuramsal çalışması
vardır. Ayrıca
edebiyat alanında da çeşitli eserler vermiştir.
Çalışmalarını Fransızca,
İngilizce ve Rumence kaleme almıştır. Başlıca eserleri: Le Mythe de
l’Éternel Retour (Sonsuz Dönüş
Mitosu), Le Sacré et Le Profane (Kutsal ve Dindışı), Images et Symboles (İmgeler ve Simgeler), Traité d’histoire des
religions (Dinler Tarine Giriş), Shamanism:
Archaic Techniques of Ecstasy (Şamanizm: İlkel Esrime Teknikleri), A History of
Religious Ideas (Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi).
Ayşe Meral
1971 doğumlu ve 1990 yılına kadar Fransa’da
yaşayan Ayşe Meral, Galatasaray Lisesi’nden mezun olduktan sonra İstanbul
Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı bölümünde eğitimini sürdürmüştür. 1995
yılından itibaren çeşitli Fransızca eserleri Türkçeye kazandırmıştır. Çevirdiği
kitaplardan bazıları: Étienne Gilson, Ortaçağ’da Felsefe; Jean-Jacques
Rousseau, Toplum Sözleşmesi; Voltaire, Candide; Mircea Eliade, Ebedi
Dönüş Miti; Étienne de La Boétie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev;
Gilles Deleuze, Proust ve Göstergeler; Aliocha Wald Lasowski, Althusser
ve Biz.