“Platon ne düşünüyordu?” sorusu tarihsel bir sorudur. “Peki, Platon haklı mıydı?” sorusu ise başlı başına felsefi bir soruna işaret eder.
Collingwood gerçekte tek bir soru bulunduğunu, onun da tarihsel bir soru olduğunu ileri sürer; çözmeye çalıştığı sorunun ne olduğunu keşfetmeden, Platon’un ne düşündüğünü anlamak olanaksızdır.
Tarih Tasarımı, tarihyazımı üzerine kapsamlı bir incelemedir. Birbirinden farklı ulus ve uygarlıklar kendi tarihlerini hangi saiklerden hareket ederek yazmışlardır? Düşünürler için tarih sorusu felsefi bir güzergâh takip edildiğinde ne tür bir anlama geliyordu? “Tarih felsefesi” terimini, on sekizinci yüzyılda, onunla eleştirel ya da bilimsel tarihten, tarihçinin eski kitaplarda bulduğu öyküleri yinelemek yerine, kendi kafasında kendi kendine kurduğu bir tarihsel düşünme tipinden başka bir şey kastetmeyen Voltaire buldu. Aynı adı Hegel ile on dokuzuncu yüzyıl sonundaki başka düşünürler de kullandı; ama ona çok farklı bir anlam verdiler ve tarih felsefesini evrensel tarih ya da dünya tarihi anlamına gelen bir şey olarak gördüler.
Tarih Tasarımı’nda modern tarih tasarımının Herodotos’tan yirminci yüzyıla dek çeşitli evreleri betimlenir. İlk bölümde Collingwood, tarihin yapısı, konusu ve yöntemine dair Yunan-Roma tarihyazımından farklı örnekler verir. Diğer bölümlerde ise Descartes, Herder, Kant, Schiller, Hegel, Marx, Toynbee, Rickert, Simmel, Dilthey, Croce, Spengler ve Bergson’un tarihin doğasına ilişkin görüşleri bir yöntem etrafında çözümlenir.
- Yazar: R. G. Collingwood
- Kitabın Başlığı: Tarih Tasarımı
- Orijinal Başlık: The Idea of History
- Çeviren: Kurtuluş Dinçer [İngilizce]
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Mr. Z & Z
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 29; Felsefe Dizisi - 7
- Basım Bilgileri: 9. Basım: Ekim 2023 [1. Basım: Ara Yayınları, 1990]
- Sayfa Sayısı: 421
- ISBN: 978-975-8717-30-9
- Kapak Resmi: J. L. Gerome Ferris, İskender ve Aristoteles, 1895.
- Boyutları: 13,5 x 21
Yayıncının Önsözü
1. Disiecta Membra
2. Magis Amica Veritas
3. Amicitiae Sacrum
Giriş
1. Tarih Felsefesi
2. Tarihin Yapısı,
Nesnesi,
Yöntemi ve Değeri
3. I-IV.
Bölümlerin Sorunu
I.
Bölüm
Yunan-Roma Tarihyazımı
1. Teokratik
Tarih ve Mitos
2. Herodotos’un
Bilimsel Tarihi Yaratışı
3. Yunan
Düşüncesinin Tarih Dışı Eğilimi
4. Tarihin Yapısı
ile Değerine İlişkin Yunan Anlayışı
5. Yunan
Tarihsel Yöntemi ve Sınırları
6. Herodotos
ile Thukydides
7. Helenistik
Dönem
8. Polybius
9. Livius
ile Tacitus
10. Yunan-Roma
Tarihyazımının Özelliği: İnsancılık
11. Yunan-Roma
Tarihyazımının Özelliği: Tözcülük
II. Bölüm
Hıristiyanlığın Etkisi
1. Hıristiyan
Tasarımlarının Mayası
2. Hıristiyan Tarihyazımının Ana Özellikleri
3. Ortaçağ
Tarihyazımı
4. Rönesans Tarihçileri
5. Descartes
6. Descartesçı
Tarihyazımı
7. Descartesçılığa
Karşı: Vico
8. Descartesçılığa
Karşı: Locke, Berkeley ve Hume
9. Aydınlanma
10. İnsan
Doğasının Bilimi
III.
Bölüm
Bilimsel Tarihin Eşiği
1. Romantizm
2. Herder
3. Kant
4. Schiller
5. Fichte
6. Schelling
7. Hegel
8. Hegel
ile Marx
9. Pozitivizm
IV.
Bölüm
Bilimsel Tarih
1. İngiltere
2. Almanya
3. Fransa
4. İtalya
V.
Bölüm
Sonsöz
1. İnsanın
Doğası ile İnsanın Tarihi
2. Tarihsel
İmgelem
3. Tarihsel
Kanıt
4. Geçmiş
Yaşantının Yeniden Canlandırılması Olarak Tarih
5. Tarihin
Konusu
6. Tarih
ve Özgürlük
7. Tarihsel
Düşünmeyle Yaratılan İlerleme
Dizin
Robin George Collingwood (1889-1943)
İngiliz filozof ve tarihçi. İngiltere’nin Lancashire kentine yakın Cartmel Fell’de doğdu. Rugby ve Oxford Üniversitesi’nde öğrenimini sürdürdü. Arkeoloji ve Roma dönemi İngiltere tarihi üzerinde araştırmalar yaptı. Oxford’un çeşitli kolejlerinde felsefe ve tarih dersleri verdi. Felsefe ve tarih disiplinlerinin bütünleştirilmesi yönündeki çalışmaların öncüsü sayılan Collingwood, 20. yüzyılın en önemli düşünürlerindendir. Felsefi görüşlerinde, Platon, Vico, Wilson ve Croce’nin izleri vardır. Yapıtlarında, felsefenin temel konusunun, doğadan çok tarihe yakın olduğunu ortaya koyarak felsefenin yönteminin bu eksende yeniden belirlenmesi gerekliliği üstünde durdu. Düşünsel problemlerin tarihsel yaklaşım yöntemiyle nasıl çözümlenebileceğini gösterdi.
Başlıca Yapıtları:
- Religion and Philosophie (Din ve Felsefe)
- Speculum Mentis (Speculum Mentis ya da Bilginin Haritası)
- Essay on Philosophical Method (Felsefe Yöntemi Üzerine Deneme),
- An Essay on Metaphysics (Metafizik Üzerine Bir Deneme)
- The Idea of Nature (Doğa Tasarımı)