Toplumbilimi ile ilgili güçlük özellikle konusunda yani toplum gerçekliği kavramında saklıdır. Toplum, bitkiler ya da dil alanı gibi konu olarak sınırlandırılabilen bir tür görünüşler topluluğu değildir. Toplum, daha çok, doğa veya tarih gibi bir varlık şeklidir. Nasıl ki her maddi cisim doğa yasalarına bağlı olup doğadan sayılıyorsa, nasıl ki zaman çevresinde olup bitenler tarihe özgü oluyorsa, onun gibi, insanoğlunun yaptığı, yarattığı ve geçirdiği her şey toplumda var olmaktadır.
Yazarın başlıca arzusu, bu yollardan sosyolojiye özgü düşünce tarzını belirtmek ve toplumsal realiteyi tahrif edilmeden, taraflı bir şekilde kavrayabilmeyi sağlamak üzere, bu bilimin gereksinim duyduğu “sosyolojik görüşü” geliştirmektir. Bu arada uygun düşen yerlerde, halen klasik bir değer taşıyan eski sosyolojik teorilerin düşünce tarzlarına ve objektif sonuçlara işaret edilmiştir. Bu anlamda kitap aynı zamanda Émile Durkheim, Vilfredo Pareto, Max Weber, Auguste Comte, Herbert Spencer, Lorenz von Stein, Wilhelm Heinrich Riehl gibi düşünürlere ait düşünürleri belirtmek bakımından sosyoloji tarihine bir giriş sayılır. Bununla beraber kitabın asıl ilgi sahası sosyoloji teorileri ve bunların tarihî gelişimi değil; toplumsal realite ve onun içinde yer alan güncel problemler aynı zamanda hukukçuları, idarecileri, iktisatçıları, siyaset adamlarını pratik yönden ilgilendirmektedir.
- Yazar: Hans Freyer
- Kitabın Başlığı: Sosyolojiye Giriş
- Almanca Özgün Metin: Einführung in die Soziologie
- Çeviren: Nermin Abadan
- Yayına Hazırlayan: M. Rami Ayas
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 342; Sosyoloji Dizisi - 50
- Basım Bilgileri: 4. Basım: Nisan 2022 [1. Basım: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, 1957]
- Sayfa Sayısı: 299
- ISBN: 978-625-7030-97-7
- Boyutları: 13,5 x 21
- Kapak Resmi: Kazimir Maleviç, Çocuklar, 1908, Puşkin Müzesi.
İlkin
Eser Hakkında
Müellifi Takdim
Önsöz
Bölüm I: Sosyolojinin Konusu ve
Yöntemi
Sosyoloji Kendine
Özgü Bir Araştırma Alanı Olan Bir Bilimdir
Yapı ve Olgu
Olarak Toplum
Sosyoloji Kural
Koyucu Olmayan Bir Gerçeklik Bilimidir
Sosyoloji
Deneyimsel/Görgül Bir Bilimdir
Sosyoloji ve Tarih
Bölüm II: Sosyoloji Tarihinin Kısa Bir
Özeti
Sosyolojinin Ön
Tarihçesi
Fransız
Pozitivizmine Dayanarak Sosyolojinin Oluşumu
Hegel’in Hukuk Felsefesine Göre
Sosyolojinin Oluşumu
1860-1900 Yılları
Arasında Sosyoloji
Sosyolojinin
1900’lü Yıllarda Yeniden Kuruluşu
Bölüm III: Toplumsal Yaşayışın Ana
Şekilleri
Cemaat
Menfaat/Çıkar
Birlikleri
Hâkimiyet/Egemenlik
Zümre Toplumu
Sınıf Toplumu
Bölüm IV: Toplumsal Hareketlilik
Yatay Hareketlilik
Dikey Hareketlilik
Dikey
Hareketlilik: Toplumsal Yükseliş ve İniş
Bölüm V: Köy, Kent ve Büyük Kent
Tarım Sosyolojisi
Kent/Şehir
Büyük Kent
Bölüm VI: Aile Sosyolojisi
Ailenin
Etnososyolojisi
Çağdaş Aile
Sosyolojisi
Kaynakça
Dizin
İlkin
Yeni Hegelci olarak tanınmakla birlikte, Marx, Dilthey, Husserl, Max Weber ve Simmel’den etkilenmiş ve Max Scheler, Arnold Gehlen, Hemut Schelsky, Joachim Wach, Hans-Georg Gadamer, Talcott Parsons, Edward Shils vb. gibi dünya çapında tanınmış felsefe ve bilim insanlarını etkilemiş olduğunu öğrendiğimiz Hans Freyer Hocamızın 1950’li yıllarda üniversitelerimizde verdiği
dersler acaba ülkemizde ne denli etkili, verimli olabilmiştir? Freyer’i biz yeterince tanıyabildik mi?
Genç öğretim üyesi meslektaşım M. Ali Akyurt’un,
yayımlanmasını görebilmeyi umduğum Yüksek Lisans Tezi (Alman Sosyoloji Geleneğinde
Hans Freyer ve Sosyolojisi, İstanbul, 2009)
ilgilenenlere bir ölçüde bilgi verecektir. Yine Ali Akyurt’un yayıma
hazırladığı Serap Yavuz çevirisi (Egemenlik, Planlama ve Teknik: Politik
Sosyoloji Üzerine Makaleler, 1987) herhalde Freyer Sosyolojisi’yle ilgili bilgimizi ve Freyer Hocaya ilgimizi arttıracaktır, diyebilirim. Belki başka
önemli eserleri de Türkçeye çevrilecektir. Doğu Batı Yayınları arasında yer
alan Sosyoloji Kuramları Tarihi, Sanayi Çağı, Din Sosyolojisi
ve elinizdeki Sosyolojiye Giriş eserini okuyacak olanların Hans Fereyer
ile alışverişi önemli ölçüde gerçekleşebilir. SBF’de verdiği Endüstride
Hareketlilik dersi ile DTCF Felsefe Bölümü Kitaplığı’nda anlattığı –ki
Fakülte dışından Hasan Âli Yücel ile Doçent Dr. Kâmıran Birand da katılmıştı– Tarih
Felsefesi de basılabilseydi daha çok yararlanılmak mümkün olacaktı.
Felsefede ve bilimde, yaşama dünyamızın öbür
alanlarında gözlemlendiği üzere etkileşme, alışveriş zihinsel gelişme yoludur.
Ve bilgi üretiminin toplumca yaygın olarak elde edilmesi, özümsenmesi, bizimki
gibi gelişmekte olan ülkeler için çağdaşlaşma dediğimiz olguyu sağlar.
Bilgi tekelciliğinden kurtulup bilgiyi gerçekten topluma mâl etmedikçe de
çağdaşlaşma/kalkınma ancak sözde kalıyor.
Millî Eğitim Bakanlığı, Türk Tarih Kurumu vb.
gibi kurumların, üniversitelerimizin fakültelerinin şimdiye dek felsefe ve bilimlerle ilgili yayınları “külliyat” denebilecek
türden değil de tek tük yayımlar olduğundan, yaratıcı bir etkinlik ortamı
oluşamamıştır denebilir. İmrenilecek biçimde bir yayımcılığı gerçekleştiren
kimi özel yayınevlerimizin felsefe ve bilim insanlarının bütün eserlerini Türkçeye
kazandırmalarının, düşünme ve bilim alanında yaratıcılığın yolunu açabileceğini
ileri sürmek, yanlış bir önerme sayılmaz sanırım. Söz konusu, övgüye değer
yayınlar arasında yer alan Doğu Batı Yayınları bazı felsefe ve bilim insanlarımızla ilgili olarak da bu işi büyük
ölçüde başarıyor, diyebilirim.
Freyer’in Sosyolojiye Giriş adlı elinizdeki eseri,
1955-1956 öğretim yılları ile 1957’nin bir yarıyılında Ankara Üniversitesi
Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde verdiği derslerinden oluşuyor. Onu, Profesör Dr.
Nermin Abadan-Unat, o yıllarda Freyer Hocayla birlikte derse giren Dr. asistan Nermin Abadan
olarak Türkçeye çevirmişti. SBF’de ders metinleri öğrencilere teksir edilip
verildiğinden, Freyer Hocanın vermiş olduğu Sosyolojiye Giriş dersinin
teksirini SBF’de öğrencisi olan arkadaşlardan Mete Tunçay vasıtasıyla edinip
okumuştum. 1957’de kitap olarak yayımlanınca, doğrudan Hans Freyer’in elinden imzalı kitap olarak kavuştum ona. İşte şimdi Sosyolojiye
Giriş’in 1957 basımı, 1963 ve 1967 basımlarıyla da karşılaştırılarak, kızım
K. Gülçiçek Ayas Yamaner’in de yardımı ile dili güncelleştirilip yeniden yayına
hazırlandı. Oldukça uzun bir süre uygun çalışma ortamını hazırlamış olan Aysel
Ayas’a ve kitabın yayımlanmasını gerçekleştiren –titizliğini özellikle takdir
ettiğim– kardeşim Taşkın Takış beye ve çalışma arkadaşlarına gönülden
teşekkürlerimi sunar, okuyucularına yararlı olacağını umarım.
M. Rami Ayas
İzmir, 2022
Eser Hakkında
Münster Üniversitesi Hukuk ve Devlet İlimleri Fakültesi Sosyoloji
Ordinaryüs Profesörü Dr. Hans Freyer’in şahsiyeti her türlü sitayişin
üstündedir. Sosyolojiye getirdiği yeni ışıklar, bu ilim sahasının yetkili
bilginlerinin kabul ettiği gibi, büyük kuruculara has kuvvettedir.
Siyasal Bilgiler Fakültesi, 1955-56 yılının
bütün ders yılı, 1956-57 yılı yaz sömestri zarfında sosyoloji kürsü ve
derslerini kendisine tevdi etmek fırsat ve talihine mazhar oldu. Kendi
sahasında doldurulmaz bir yere sahip olacağı muhakkak olan bu eser, geçen yılki
dersleri bir araya toplamaktadır. Bu yıl tedris ettiği dersleri, “Endüstride
Hareketlilik” adı altında ayrıca neşretmeği kuvvetle umuyoruz.
Memleketimiz ilim âlemine yaptığı bu emsalsiz
yardımdan dolayı sayın Ord. Prof. Dr. Hans Freyer ve onun değerli mütercimi sayın Dr. Nermin Abadan’a içten
teşekkürlerimizi sunmayı gerekli bir vazife sayıyoruz.
Siyasal Bilgiler Fakültesi Dekanı
Prof. Dr. Kemal Fikret Arık
Önsöz
Bu kitap 1954-55 yıllarında Ankara Üniversitesinin Siyasal
Bilgiler Fakültesi’nde verilen ve 1957 yılının yaz sömestrinde aynı Fakültede
devam ettirilen derslerin bir mahsulü olarak çıkmaktadır. Bu eserin başlıca
maksadı sosyoloji ilmine bir giriş vazifesi görmek ve bu sahada ders dinlemiş
veya bazı konferansları takip etmiş olan gençlerin sosyoloji sahasında bağımsız
incelemeler yapmasını kolaylaştırmaktır. Bu sebeple bu kitapta sosyolojiye has
bir sistem geliştirmek esas gaye olarak seçilmiştir. Bu ana gaye bellibaşlı üç
istikamet takip etmektedir.
Bunlardan birincisi, yeni başlayanlara modern
sosyolojinin nasıl çalıştığını, ne gibi metodlar kullandığını ve meselâ hukuk, tarih, felsefe gibi ilim dallarından nasıl ayrıldığını ve kültür ilimleri
sisteminde ne gibi bir yer işgal ettiğini göstermektir.
İkincisi, çeşitli örnekler yardımı ile toplumsal
olayların objektif ve ilmî bir şekilde nasıl incelendiğini ve bunlarla “kıymet
hükümlerinden azâde” mefhumların ne şekilde teşkil edildiğini belirtmektir.
Hans Freyer (1887-1969)
1887 yılında Almanya’nın Leipzig kentinde doğdu. Greifswald
Üniversitesi’nde teoloji, tarih, felsefe ve ulusal ekonomi okuduktan sonra bir sene sonra Leipzig’de eğitime
teolojiyi bırakarak devam etti. 1925’te Leipzig Üniversitesi’nde Sosyoloji
Bölümü’nü kurdu ve 1948’e kadar da başkanlığını yürüttü. Bu sırada tarih
temelli sosyolojiye dayanan Leipzig ekolünü kurdu. II. Dünya Savaşı’ndan sonra
Leipzig’deki görevinden ayrılan Freyer, Wiesbaden ve Münster şehirlerinde
çalıştıktan sonra 1950’li yıllarda Ankara Üniversitesi’nde bulunarak sosyoloji
enstitüsünün kuruluşunda rol oynadı. Eserlerinden bazıları şunlardır: Der
Staat (1926), Soziologie als Wirklichkeitswissenschaft. Logische
Grundlegung des Systems der Soziologie, (1930), Gesellschaft und
Geschichte, (1937).