Görünür ile Görünmez
- 310,00 TL
-
217,00 TL
- Stok Durumu: Stokta var
- 24 Saatte Kargoda
Görünür ile Görünmez Merleau-Ponty’nin çalışma notlarıyla birlikte yarım kalmış son yapıtıdır ancak mevcut haliyle bile derin felsefi projesini mükemmelen yansıtır. Merleau-Ponty burada yeni bir ontoloji teklif eder bize. Bunu felsefenin özcü kategorileri ve geleneksel düşüncenin buyurgan grameri ile yapmaz. İnsanın algısını, görme kabiliyetini, duyumsama gücünü ve varlığın ışıltısını son derece naif bir tutumla fenomenolojik bir zemine taşır. Bir sanat yapıtının ortaya koyduğu gibi kişinin algı ve deneyimlerindeki tamamen kendine özgü sese, mantık, uyum ve hayal gücüne ulaşmaya çalışır.
Filozofun düşünceleri bir sistem inşa etmekten çok varlığın benzersizliğini duyurmaya yönelik bir çabadır. Onun felsefesi öznelliğin, içselliğin felsefesi değildir. Algılama ya da algısal inanç dediği şey görünürün ötesinde belleği ve hayal gücünü harekete geçiren, insanın kendisinden önce var olan dünya ile, öteki ile, doğa ile görünmeyen muazzam ilişkisidir. Merleau-Ponty’yi okurken düz bir felsefe metninin sınırlarında gezinmeyiz. Bedeni keşfetmek, dünyanın tenine dokunmak, görünür olandaki görünmezi fark etmek var olmanın gerçek amacını duyurur gibidir. Doğa algılandığı andan itibaren ufuk bakışımızı çevreler; müziğin, edebiyatın ve resmin betimlediği doğa bizi kendisine çağırır. Seyredilen, işitilen ve algılanan saf bir manzaranın parçası oluruz. Aynı düzlemdeki varlıklar birbirleriyle kaynaşır, öyle ki biz değil onlar bize konuşur. Sadece ses değil sözü sarmalayan sessizlik de dile gelir.
Görünür ile Görünmez geleneksel felsefeye yönelik getirdiği itirazlarla, özellikle Descartes, Hegel ve Sartre eleştirileriyle birlikte modern düşünce ve sanat dünyası için yepyeni bir sayfa açmaktadır.
- Yazar: Maurice Merleau-Ponty
- Kitabın Başlığı: Görünür ile Görünmez
- Fransızca Özgün Metin: Le visible et l’invisible
- Çeviren: Hanife Güven [Fransızca]
- Yayına Hazırlayanlar: Taşkın Takış - Ufuk Coşkun
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 384; Felsefe Dizisi - 103
- Basım Bilgileri: 1. Basım: Nisan 2023
- Sayfa Sayısı: 383
- ISBN: 978-625-8123-40-1
- Boyutları: 13,5 x 21
- Kapak Resmi: "Üç Güzeller" (detay), MS 2. Yüzyıl, Metropolitan Müzesi.
Önsöz
Elyazması
Kitabın Yapısı
Metnin Durumu
Çalışma Notları
Elyazmasının ve
Notların Yayımlanması
Görünür ve Doğa
Felsefi
Sorgulama
Düşünüm (Réflexion) ve Sorgulama
Algısal İnanç ve
Onun Muğlâklığı
Bilim Algısal İnancı
Varsayar, Açıklamaz
Algısal İnanç ve
Düşünüm
Sorgulama ve Diyalektik
Algısal İnanç ve Olumsuzluk (Négativité)
Algısal İnanç ve Sorgulama
Sorgulama ve Görü
İç İçelik – Kesişme
Ek
Nesnellik-Öncesi Varlık: Tekbenci Dünya
Nesnellik Öncesine İndirgeme
I. Mevcudiyet
[Belirli] Şey ve Herhangi Bir Şey
Çalışma Notları
Sonsöz
Dizin
Hanife Güven
Hopa’da doğdu. İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü’nü bitirdi (1974). Bir
süre Fransızca öğretmenliği yaptı. Daha sonra İzmir Yüksek Öğretmen Okulu’nda
ve Buca Eğitim Fakültesi’nde (1981-2020) öğretim üyesi olarak çalıştı. Yabancı
Dil Öğretimi alanında doktora yaptı. Fransızca öğretimi tarihi, öğretmen
eğitimi, seyahatnameler ve çeviri alanında araştırmalar ve incelemelerde
bulundu. İtalya Lecce (Salento) Üniversitesi ve Belçika’da Brüksel Libre
Üniversitesi’nde (ULB) Türk Dili ve Edebiyatı dersleri verdi. Jacques Le Goff,
Mircea Eliade, Paul Valéry, Eugene Ionesco, Ku Houng Ming’den çeviriler yaptı.
Çeviri eserleri Doğu Batı ve Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlandı
Maurice-Merleau-Ponty
(1908-1961)
Fransız felsefeci ve
fenomenolog. 14 Mart 1908’de Rochefort-sur-Mer’de doğdu. École Normale
Supérieure’de, Sartre ve Beauvoir ile aynı dönemde felsefe eğitimi aldı. Bir süre
liselerde öğretmenlik yaptıktan sonra II.
Dünya Savaşı’nda ön saflarda
subay olarak görev yaptı, 1940’ta
yaralanarak Paris’e döndü. 1945’te Sorbonne’da doktora derecesini aldı ve felsefe doçenti
olarak Lyon Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ne atandı. 1948’de psikoloji
kürsüsüne profesör oldu. 1949’da Paris Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Eğitim Psikolojisi
doçenti, 1950’de profesör oldu. 1952’de Collège de France’ta felsefe kürsüsüne
atandı. 1945-52 yılları arasında dönemin ünlü
dergisi Les Temps Modernes’de yayın yönetmenliği yaptı.
Alexander Kojève’in Hegel ve Edmund
Husserl’in fenomenoloji üzerine yaptığı derslere katıldı. Özellikle
felsefesinin oluşumunda Husserl’in
etkisi derindir. Gelecekte onu daha ileri bir noktaya taşıyarak bu etkiyi
belirginleştirecektir. 1934’te
“Algının Doğası” başlıklı çalışmasıyla fenomenoloji ve
Gestalt psikolojisine yöneldi. İleriki yıllarda çocuk
psikolojisi ve pedagoji üzerine de çalışacaktır. 1942’de La
structure du comportement (Davranışın Yapısı), 1945’te ünlü yapıtı La
Phénoménologie de la Perception (Algının Fenomenolojisi)
başlıklı yapıtlarını yayımladı. Toplumsal ve
siyasal sorunları Marksist bir
çerçevede işleyen Humanisme
et terreur (Hümanizm ve Şiddet) başlıklı denemesini ise
1947’de kaleme aldı. 3 Mart 1961’de
bir kalp krizi sonucu yaşamını yitirdi. Diğer eserlerinden bazıları: Les Aventures
de la dialectique (Diyalektiğin Serüvenleri,
1955); Sens et non-sens (Anlam ve Anlamsızlık); Signes
(Göstergeler, 1960); L’Œil et l’Esprit (Göz ve Tin 1961); La Prose du
monde (Dünyanın Nesri, 1969)
Ölümünden sonra yayımlanan eserlerinde
yakın dostu ve öğrencilerinden
Claude Lefort’un büyük bir katkısı vardır.
Merleau-Ponty varoluşçu felsefesini
fenomenolojik bir yönde geliştirir. Sanat
üzerine düşünceleri son derece
özgün yorumlar içerir. Olgunluk döneminde modern felsefenin yaslandığı özne-nesne, biçim
ve öz, varlık ile hiçlik
kavramlarını sorgular.
Merleau-Ponty’de özellikle beden kavramı, sadece biyolojik bir konu olmaktan çıkarılıp felsefi tartışmanın merkezine yerleştirilir. Bedenler
hem özne hem de nesnedirler. Karşılaştığımız bedenler çok
yönlü bir fenomenolojiye vurgu yaparak okuyup anlamlandırılması gereken bir kitap
gibidirler.