Anarşizm: Doğu ve Batı Arasında Tarihsel Bir Bakış
- 480,00 TL
-
336,00 TL
- Stok Durumu: Stokta var
- 24 Saatte Kargoda
Anarşi ve anarşizm sözcükleri ve ifade ettikleri anlamlar geçmişte olduğu gibi bugün de bir ürkütücülüğe ve bir o kadar da çekiciliğe sahiptir. Öyle ki tarihsel gelişim süreci içerisinde anarşizm, pek çok kimsenin sakıncalı bularak söz konusu dahi etmekten çekindiği buna karşın pek çok kimsenin de sesini yükselterek ısrarla sahip çıktığı; muhaliflerine göre oldukça kışkırtıcı, aykırı, ütopik ve alışılmadık, taraftarlarına göre ise gayet doğal ve insani bir düşünceyi ifade eder. Bu farklı uç bakışlar, onun oldukça girift ve tartışmalı bir mesele etrafında şekillendiğini gösterir ki, bu da bireysel ve toplumsal özgürlük meselesidir. Anarşizm, Doğu ve Batı arasında daha derin tarihsel-düşünsel köklere sahip olmakla birlikte, en belirgin biçimde modern zamanlarda ortaya çıkarak yerleşik toplumsal-siyasal düzene ve onu biçimlendirmeye aday teori ve ideolojilere karşı özgürlük adına yaptığı itirazlarla açık hale gelmiştir. Ancak bu itirazlarını bazen yıkıcı şiddet yoluyla ortaya koymasından dolayı belli çevrelerde adının kötüye çıkmasına, terörle ilişkilendirilmesine ve rasyonel temelden yoksun abartılmış duygusal bir tepki olarak görülmesine, bazen de yapıcı, şiddetsiz ve pasif bir tavır almasından dolayı barışçıl bir hareket olarak değerlendirilmesine sebep olmuştur. Her ne şekilde değerlendirilirse değerlendirilsin, insani bir tavır olarak tüm insanlık tarihinde bir felsefe, ideoloji, sosyal ve siyasal teori olarak da son üç yüz yıllık yakın tarihte etkin bir biçimde varlık gösteren anarşizm, bugün de varlığını ve etkinliğini sürdürmektedir. Bu bağlamda tarihsel ve güncel bir gerçekliğe sahiptir ve insanın, toplumun ve onlara ilişkin tarihsel ve güncel fenomenlerin anlaşılması ve doğru bir biçimde değerlendirilebilmesi açısından incelenmeyi ve araştırılmayı hak eden bir düşüncedir.
- Editör: Kemal Bakır
- Kitabın Başlığı: Anarşizm: Doğu ve Batı Arasında Tarihsel Bir Bakış
- Yayına Hazırlayan: Taşkın Takış
- Kapak Tasarımı: Harun Ak
- Dizi Bilgisi: Doğu Batı Yayınları - 333; Felsefe- 87
- Basım Bilgileri: 1. Basım: Aralık 2021
- Sayfa Sayısı: 704
- ISBN: 978-625-7030-89-2
- Boyutları: 15,5 x 23,5
- Kapak Resmi: Mihail Bakunin, Emma Goldman, Pierre-Joseph Proudhon
Sunuş
Kemal Bakır
Doğudan Batıya “Anarşi
Irmağı”nın Tarihsel ve Düşünsel Kaynakları: Antik Çin ve Antik Yunan
Kemal Bakır
Aydınlanma, Rousseau ve
Anarşizm
Armağan Öztürk
William Godwin: Hükümet
Karşıtlığından Anarşi Toplumuna
Zafer Yılmaz
Hayaletlere Açılan
Savaş: Egoist Bir Anarşist Olarak Max Stirner
M. Hanifi Macit
İnsan Coğrafyacısı:
Élisée Reclus Muamması
Nazmiye Özgüç
Emma Goldman: Anarşist,
Komünist ve Feminist
Kemal Bakır
Lev N. Tolstoy:
Anarko-Pasifizm veya Dinî Anarşizm
Hüseyin Aydoğdu
Kuram-Eylem Bağlamında
Anarşizm ya da Anarşist Olmanın Hikâyesi: Fernando Pessoa’nın Anarşist
Banker’i Üstüne
Mustafa Günay
Toplumcu Anarşizmin
Ekolojist Düşünceyle Kesişimi: Bookchin Düşüncesinde Eylem ve Diyalektik
Armağan Öztürk
Şizoanaliz: Anarşist
Psikanalizin Zemini
Özgür Taburoğlu
Gilles Deleuze:
Şizoanalitik Bağlamda Anarşist Göçebe
Gül Turanlı
Bilim ve Anarşizm
İkileminde Paul Feyerabend’in Epistemolojik Anarşizmi
Serdar Saygılı
Anarşizme ve
Otoriteryanizme Karşı Minarkizm: Robert Nozick’in Devleti Meşrulaştırma Çabası
Ferhat Akdemir
Aristoteles ve
Anarşizmin Antik Kökleri
David Keyt
Dokuzuncu Yüzyıl
Müslüman Anarşistleri
Patricia Crone
Adalet, Düzen ve Anarşi:
Pierre-Joseph Proudhon’un Uluslararası Siyaset Teorisi
Alex Prichard
Devrimci Bir
Kolektivist: Mihail Bakunin
Yıldırım Torun
Marx’ın Son Savaşı:
Bakunin ve Birinci Enternasyonel
Alvin W. Gouldner
Anarşist ve Komünist:
Pyotr A. Kropotkin
Yıldırım Torun
‘Tekdüzelik Ölümdür’:
Kropotkin’in Anarşizminde İnsan Doğası, Çeşitlilik ve Çatışma
Matthew S. Adams
Karizma ve Sosyal
Hareketler: Errico Malatesta ve İtalyan Anarşizmi
Carl Levy
Farklı Türden Bir
Anarşist M. K. Gandhi ve Bir Sivil İtaatsizlik Örneği Olarak Satyagraha
Bahtinur Möngü
Paul Goodman’ın Anarşist
ve Özgürlükçü Eğitim Anlayışı: Escuela Moderna ve Summerhill School Örneği
Alper Bilgehan Yardımcı
Cumhuriyet Dönemi Türk
Düşünürlerinde Anarşizm Görüşü
H. Haluk Erdem
Nurettin Topçu’nun İsyan
Ahlâkı ve Anarşizm
Ali Osman Gündoğan
İslâmi İktidarın
Ötekisi: Anarşizm?
Hulusi Ertuğrul Umudum
Ursula K. Le Guin’in
Romanlarında Postmodern Anarşizm
Lewis Call
Anarşizm ile
Postanarşizm Arasında Anarşi İmkânı
Soner Kavuncuoğlu
SUNUŞ
Geçmişte olduğu gibi bugün de, anarşizm, pek çok kimsenin
sakıncalı bularak söz konusu dahi etmekten çekindiği buna karşın pek çok
kimsenin de sesini yükselterek ısrarla sahip çıktığı, bazılarına göre oldukça
aykırı, ütopik ve alışılmadık, bazılarına göre ise gayet olağan-doğal bir
insani, toplumsal ve siyasal hareketi ifade eder. Bu uç bakışlar, onun oldukça
girift ve tartışmalı bir mesele etrafında şekillendiğini gösterir. Anarşizm,
daha derin tarihsel-düşünsel köklere sahip olmakla birlikte, en belirgin
biçimde modern zamanlarda ortaya çıkarak yerleşik siyasal-toplumsal düzene ve
onu biçimlendirmeye aday siyasal teori ve ideolojilere karşı özgürlük adına
yaptığı itirazlarla kendisinden sıkça bahsettirmeyi başarmıştır. Ancak bu
itirazlarını bazen şiddet yoluyla ortaya koymasından dolayı belli çevrelerde
adının kötüye çıkmasına, terörizmle ilişkilendirilmesine ve rasyonel temelden
yoksun ölçüsüz duygusal bir tepki olarak görülmesine, bazen de sessiz,
şiddetsiz ve pasif bir tavır almasından dolayı barışçıl bir hareket olarak
değerlendirilmesine sebep olmuştur. Her ne şekilde değerlendirilirse
değerlendirilsin, insani bir tavır olarak tüm insanlık tarihinde, bir felsefe,
ideoloji, siyasal ve sosyal teori olarak da son üç yüz yıllık yakın tarihte
etkin bir biçimde varlık göstermiştir ve bugün de varlığını ve etkinliğini
sürdürmektedir. Bu bağlamda tarihsel ve güncel bir gerçekliğe sahip olan
anarşizm, insanın, toplumun ve onlara ilişkin tarihsel ve güncel fenomenlerin
anlaşılması ve doğru bir biçimde değerlendirilebilmesi açısından incelenmeyi ve
araştırılmayı hak eden bir harekettir.
Elinizdeki bu kitap böyle bir kanaatin ürünüdür
ve amacı, anarşizmi aklamak ya da karalamak değil, farklı açılardan okumalarla
anlamak ve anlatmak, değerlendirmeyi okuyucuya bırakmaktır. Kitabın içeriği,
Doğu Batı arasında anarşizmi, tarihsel serüvenini, etkileri, türleri ve başlıca
temsilcileriyle birlikte felsefî, siyasal, toplumsal, dinî, bilimsel, sanatsal,
edebî ve diğer insani açılardan ele alan yazılardan oluşmaktadır. Yazıların,
ele aldıkları konu, olay ve kişilere göre tarihsel süreci takip etmesine ancak
anarşizmin temel sorunsalını öncelikle güncel sorunlar üzerinden okumayla ve
sonrasında tarihsel okumayla ortaya koyacak şekilde bir sıralamayı takip
etmesine özen gösterilmiştir. Yazarlarımız: Matthew S. Adams, Ferhat Akdemir,
Hüseyin Aydoğdu, Kemal Bakır, Lewis Call, Patricia Crone, H. Haluk Erdem, Alvin
W. Gouldner, Mustafa Günay, Ali Osman Gündoğan, Soner Kavuncuoğlu, David Keyt,
Carl Levy, M. Hanifi Macit, Bahtinur Möngü, Nazmiye Özgüç, Armağan Öztürk, Alex
Prichard, Serdar Saygılı, Özgür Taburoğlu, Yıldırım Torun, Gül Turanlı, Hulusi
Ertuğrul Umudum, Alper Bilgehan Yardımcı ve Zafer Yılmaz nitelikli yazılarıyla,
Mukadder Erkan, Hulusi Ertuğrul Umudum ve Yıldırım Bayazit de tercümeleriyle
katkıda bulundu. Hepsine ayrı ayrı teşekkür ederiz. Kitabın hazırlanma
sürecinde Ali Utku hep yanımızda, bizimle idi, kendisine özellikle teşekkür
ederiz. Son olarak bu kitabın yayın hayatına çıkmasını sağlayan Doğu Batı
Yayınlarına şükranlarımızı sunarız.
Okuruna faydalı olması ve bu konuda yapılacak
çalışmalara katkıda bulunması dileğiyle...
Kemal Bakır
Erzurum, 2021
Kemal Bakır
1979’da Erzurum’un İspir ilçesi Kılıççı Köyü’nde dünyaya
geldi. İlkokulu Pazaryolu’nda, ortaokul ve liseyi Erzurum’da tamamladı. 2001’de
Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi’nden mezun oldu.
2001-2006 yılları arası Erzurum İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde sınıf
öğretmeni olarak görev yaptı. 2006-2014 yılları arasında Atatürk Üniversitesi
Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi’nde Araştırma Görevlisi olarak görev yaptı.
Atatürk Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden 2007’de yüksek lisans, 2012’de de
doktora derecesini aldı. 2014’de Erzurum Teknik Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Felsefe Bölümü’ne öğretim üyesi olarak atandı. 2017’de Doçent unvanını aldı ve
halen ETÜ Felsefe Bölümündeki görevini sürdürmektedir. Başlıca ilgi alanları
ahlâk felsefesi -etik-, eğitim felsefesi, sosyal felsefe ve çağdaş Türk
düşüncesi olup bu konularda çeşitli kitap içi bölüm, makale, tercüme ve
bildirilerinin yanı sıra; Demokratik Eğitim- John Dewey’in Eğitim Felsefesi
Üzerine (Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2015, 4. Baskı), Natüralist
Eğitim: Jean-Jacques Rousseau’da Eğitimin Toplumsal ve Ahlâki Temelleri (Pegem
Akademi Yayıncılık, Ankara, 2016), Francis Hutcheson ve Ahlâk Duyusu Teorisi
/ Yüreğin Yasası (Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2016), Gen-Etik: İnsan
Genom Projesi Üzerine Bir Etik Sorunlaştırma (Hasan Türkez ile birlikte,
Ertual Akademi Yayıncılık, Erzurum, 2018), Eğitim Felsefesi (Pegem
Akademi Yayıncılık, Ankara, 2021, 6. Baskı) başlıklı beş telif kitabı ve
bir de kolektif sadeleştirme çalışması (Odette Laguerre, Feminizm Âlem-i
Nisvân, Terc. Baha Tevfik, Sadeleştiren ve yayına hazırlayanlar. Kemal
Bakır, Ali Utku, Çizgi Kitabevi, Konya, 2015) bulunmaktadır.